2.7

Stora vänliga jätten

Berättelsen om en ung flicka, drottningen av England och en välvillig jätte som tillsammans ger sig ut på ett äventyr för att fånga de onda människoätande jättarna som har invaderar den mänskliga världen.

Originaltitel The BFG
Alternativ titel The Big Friendly Giant, SVJ, Roald Dahl's The BFG
Regissör Steven Spielberg
Manus Melissa Mathison
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Mark Rylance, Ruby Barnhill, Penelope Wilton, Jemaine Clement, Rebecca Hall, Rafe Spall, Bill Hader, Ólafur Darri Ólafsson, Adam Godley, Michael Adamthwaite, Daniel Bacon, Jonathan Holmes, Chris Gibbs, Paul Moniz de Sa, Marilyn Norry, Gabrielle Rose

KyLLo
2022-01-26
Spielbergs sämsta hittills.
2021-09-04
Makalöst bra!
Tenchi
2020-09-19
Intressant start men blir för mycket mot slutet, många onödiga scener. Snyggt gjord dock.
best_jeppe
2019-12-10
Den började bra och intressant men slarvade sedan bort det hela med att kännas väldigt osammanhängande på något sätt. Började på stark 3a och slutade på en ljummen 2a.
2019-08-07
Nja, tyckte nog bättre om den tecknade filmen, som jag såg som liten....
92axha10
2019-06-21
Fångar inte mitt intresse. Käns för lam och oentusiastisk.
daniel77
2018-08-29
Lite väl tam, men fina jättar och hyfsad sagostämning.
teddybjorntjej
2017-09-05
Jag tycker att det är bra film.
2017-07-15
Mysig och trevlig med ett par riktigt roliga ögonblick, men överlag mest ganska tråkig.
Pyong
2017-05-18
Väldigt mysig film, välgjord trots all CGI, och en väldigt mysig känsla filmen igenom. Jag har inte läst boken, så jag vet inte om den gör den rättvis, men som film uppskattade jag den. Den är uppenbarligen riktad till barn, så storyn är väldigt enkel och humorn har en låg nivå, vilket jag kan tänka mig att barnen uppskattar. Jag tillhör inte riktigt rätt åldersgrupp, då det snarare en barnfilm än familjefilm, men jag uppskattar den fortfarande för hur fint gjord den är!