2.9

The Beautiful Person

En modern ungdomsversion av 1600-talsromanen Prinsessan de Clèves. Ett intrigfyllt kärleksdrama, förlagt till dagens Paris. Ny i skolan hamnar den vackra Junie genast i centrum för pojkarnas uppmärksamhet. Den mest stillsamme av dem förälskar sig i henne och vinner delvis hennes intresse. Men snart får Junie upp ögonen för läraren Nemour, en hjärtekrossare som inte vill leva utan henne.

Originaltitel La Belle personne
Regissör Christophe Honoré
Manus Christophe Honoré
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Louis Garrel, Lea Seydoux, Esteban Carjaval-Alegria, Grégoire Leprince-Ringuet, Simon Truxillo, Agathe Bonitzer, Anaïs Demoustier, Valérie Lang, Jacob Lyon, Jean-Michel Portal, Martin Siméon, Chantal Neuwirth

KyLLo
2021-06-26
En knepig film om relationer.
Medlock
2015-12-26
Jag gillar fransk film skarpt, men den här funkar verkligen inte. Ytlig med noll karaktärsfördjupning och jag struntar fullständigt i vem som är kär i vem eller vilka som får varandra eller inte. Lite kul är det ändå att se Lea Seydoux, från bl a Blå är den varmaste färgen, och Anaïs Demoustier (bl a Snön på Kilimanjaro) i tidiga roller. Soundtracket med Nick Drake är en annan orsak till att det går att stå ut trots filmens alla brister.

2010-12-11
värd att se om så bara för att få stirra sig blind på Seydoux och hennes skönhet