2.5

The 39 Steps

En brittisk spion dödas i en lägenhet där en oskyldig man befinner sig. Han blir anklagad för mord och fångas upp i en dödlig konspiration som hotar inte bara hans liv, utan även nationens säkerhet.

Originaltitel The 39 Steps
Regissör James Hawes
Manus Lizzie Mickery
Genre Kriminalare, Mysterium, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Rupert Penry-Jones, Lydia Leonard, David Haig, Patrick Malahide, Patrick Kennedy, Eddie Marsan, Alex Jennings, Steven Elder, Werner Daehn, Peter Stark

StureStenhög
2012-02-29
Jag är inte helt säker på att världen verkligen behövde en fjärde filmatisering av den här boken, men det verkar man också ha insett här, storymässigt skiljer sig det här nämligen ganska mycket från övriga versioner, ett bra drag som förhindrar att det blir förutsägbart. Annars är det här en tempofylld och charmig liten bagatell, jag är förvisso inte helt säker på att allting går ihop i slutändan, men allt går så fort att man knappt hinner fundera över det. Det är nog också lika bra att man låter bli att fundera och bara tar det här för vad det är. Mest imponerad är jag kanske av att man lyckas så bra med att ta tillvara på de vackra skotska hedlandskapen, och jag tycker nog faktiskt att det här är den näst bästa versionen efter Hitchcocks
Choy
2009-06-07
Hygglig film, baserad på samma bok som Hitchcocks mästerverk. Några gånger överambitiös och då syns svagheterna i produktionen, men lagom underhållning om man blundar lite för sånt.