3.1

Thalias hämnare

En inte särskilt allvarlig skräckfilm om Shakespeare-tolkaren Edward Lionheart, som efter att inte ha fått pris som årets skådespelare bestämmer sig för att hämnas på teaterkritiker som suttit i juryn. I enlighet med Shakespeares pjäser mördas kritikerna sedan en efter en...

Originaltitel Theatre of Blood
Alternativ titel Theater of Blood
Regissör Douglas Hickox
Manus Anthony Greville-Bell
Genre Komedi, Mysterium, Skräck, 70-tal
Skådespelare Diana Rigg, Vincent Price, Ian Hendry, Harry Andrews, Robert Coote, Jack Hawkins, Michael Hordern, Arthur Lowe, Robert Morley, Dennis Price, Milo O'Shea, Eric Sykes, Diana Dors

karlmats
2023-01-14
Jag förstår ju att folk gillar det här, och Price får spela ut hela sitt fantastiska register här, men det känns också lite som en klippshow med lustiga sätt att döda folk på i Shakespeares tecken. Det blir lite lätt absurt vilket inte behöver vara ett problem i sig men här får man hela tiden känslan av att man bockar av en massa saker på en checklista snarare än en sammanhängande film. Klart bättre än Den Avskyvärde Dr. Phibe dock som denna påminner till stor del om, men jag kan inte säga att jag blev lite tagen som många andra verkar ha blivit. Nej, trots att jag är ett Vincent Price-fan så måste man väl medge att han har varit i med i ganska många tveksamma produktioner, men det hör väl kultryktet till antar jag. Det här får bli en 2a, kanske att den är lite småstark ändå då, det finns en del roliga scener ändå.
DOKAN
2022-10-29
Snacka med Shakespeare, alltså! Woaw vilken galen mysrysare , nästan lite i Monty Python-anda. Mäster Prices ultimata filmroll - den gamle dåren är i absolut toppform och omgiven av ett gediget gäng birollsaktörer, inte minst Madam Dors i en sanslös sängscen!
thebully
2019-06-04
Price > Geni!
DrJW
2018-08-01
Har i princip samma handling som Den Avskyvärde Dr. Phibes, men jag älskar denna films komponerande musik och även om klimaxen och slutet var förutsägbar, så var denna film väldigt bra. Och de syns att de här är inte på riktigt eftersom ingen skulle kritisera Vincent Price då han gör Shakespeare, och Vincent Price KAN GÖRA Shakespeare och han gör det helt brilliant!
2015-12-14
Högst trevlig och extremt brittisk Vincent Price-rulle. Mannen själv stjäl alla scener och är i sitt esse. Blodigt, roligt, stiligt, färgglatt och lagom teatraliskt. Skön matiné en trist eftermiddag.
Gobo
2015-02-03
Fullkomligt underbar!
Lotso
2014-10-16
I sin helhet är detta en ganska så bra film som har mycket att gå på. Introt är väldigt vackert, med scener från stumfilmer när folk gör Shakespeare, med fin musik i bakgrunden. Till Vincent Prices fanatiska skådespeleri, till filmens kreativa mord. Det är en film som bjuder på massvis med underhållning både inom skräck, mord, gore och komedi. Där den lider genom att vara före sin tid. Jag hade mer än gärna velat se en modern version av denna filmen.
dudson
2014-03-21
Underhållande med 70-tals mått mätt" (alltid trevligt med sköna mord på en gammal teater)
JimCarrey
2013-04-01
Mysigt, roligt, sjukt och lagom mycket distans! Price karismatisk som vanligt
martineden
2012-11-03
[rek. 3] Ja, det blir en höjning i betyg på denna film. Mycket bra manus och lysande regi. Även Price får visa upp ett mycket versatilt skådespeleri: från klassisk Shakespeare till homosexuell frisör. Mycket bra! 4.