3.5

Tess

Den fattiga Tess tvingas söka upp sina rika släktingar i familjen D'Urberville för att få del av familjeförmögenheten. Väl där träffar hon den falske och manipulative Alec, och det blir ett möte som ska förändra hennes liv för alltid. Efter Thomas Hardys 1800-talsroman "Tess av d'Urberville"

Originaltitel Tess of the D'Urbervilles
Regissör David Blair (I)
Manus David Nicholls
Genre Drama, Romantik, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Gemma Arterton, Eddie Redmayne, Ruth Jones, Hans Matheson, Ian Puleston-Davies, Christopher Fairbank, Jo Woodcock, Steven Robertson, Donald Sumpter, Kenneth Cranham, Jodie Whittaker, Rebekah Staton, Trevor Cooper, Hugh Skinner, Joel Rowbottom

Les_Sourcils
2013-03-05
Spännande drama som för engångsskull tog upp den sorgliga, inte lika vackra sidan av hur det kunde vara på 1800-talet. Kvinnan som egendom var ett tema som behandlades på ett väldigt bra sätt!
Gigi1943
2013-02-10
Vackra miljöer, men seg.
cassiopeia
2012-06-28
Är inte helt såld på genomförandet, men storyn är berörande. Visste inte att Tess av D'Urberville var en sådan martyr för kvinnans rättigheter.
Luene
2012-01-26
Bland det bästa jag sett från BBC, bland de mest berörande jag sett på länge. Så sorglig och orättvis. Jag går verkligen en klump i halsen då och då.
Levolia
2010-11-01
Egentligen totalt useless. Artertons karaktär är ett mjäk i dess rätta bemärkelse, och alla s.k gripande scener får mig att skratta tänderna ur mig. Fast av ngn konstig anledning kan jag inte sätta ett alltför lågt betyg. Kanske för att den ändå är uppriktigt gjord...eller för att jag är en sucker för kostymdramer just nu...
SalotSar
2010-08-24
Är helt såld på sånt här tårdrypande. Läste nog för många Harlekinromaner som liten :P
dulcidine
2010-08-17
En av de bästa BBC kostym-produktionerna jag har sett. I samma liga som 95's Stolthet och Fördom, no doubt.
jojjobadd
2010-08-11
Det vart en trea för att jag har svårt för berätelsen, tragisk...
origC-J
2010-06-09
Kompetent gjord, men det syns i vissa scener tydligt att det är en tv-produktion, och detta drar ner betyget. Dessutom är det svårt att inte göra jämförelser med Polanskis utmärkta filmatisering och då faller denna version till föga. Stark trea.
lightship
2010-01-18
Så underbar. Kunde inte hålla tårarna tillbaka.