3.1

Tess

Den vackra Teresa d'Urberville växer upp under svåra förhållanden i England på 1800-talet. Hon blir förförd av sin förmögna släkting Alec d'Urberville som gör henne med barn. Barnet dör som liten och Tess får arbete på en gård.

Baserad på romanen Tess of the d'Urbervilles av Thomas Hardy från år 1891.

Originaltitel Tess
Regissör Roman Polanski
Manus Gérard Brach, Roman Polanski, John Brownjohn
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Nastassja Kinski, Peter Firth, Leigh Lawson, John Collin, Rosemary Martin, Carolyn Pickles, Richard Pearson, David Markham, Pascale de Boysson, Suzanna Hamilton, Caroline Embling, Tony Church, Sylvia Coleridge, Fred Bryant, Arielle Dombasle

andybrando
2019-02-05
Vacker och stämningsfull film. Lång men fängslande. Mycket bra.
Muhammed
2017-09-24
Seg soppa kokad på några korkade karlar och en vacker men obildad bondflicka.
RustyFilm
2016-12-10
Ett tungt romantiskt drama i lantlig miljö som utspelas i England, slutet av 1800-talet. Det hela fängslar mig inte speciellt mycket men filmen har ett fint och stämningsfullt foto som dock förtas lite p.g.a. den dåliga bildkvalitén.
Dele
2015-04-29
Den är fin, men faktiskt så tycker jag att ett par partier behandlas lite väl i förbifarten (barnet och faderns död). Mer fokus där hade skapat ett jämnare berättande, starkare känslor och större engagemang. Stark trea ändå till en klart sevärd och snyggt fotad filmatisering.
2015-01-05
En film som fångar mitt intresse genom det visuella i form av ett vackert foto, scenografin och dessutom med ett gediget arbete i kostymavdelningen. Jag tycker också musiken sätter spår hos mig sett till historien som berättas och Nastassja Kinski fungerar väldigt bra i huvudrollen. Jag känner dock samtidigt att filmen saknar något som får mig att älska berättelsen. Det är en bra film men jag har svårt att se att den kommer bli en del av min filmsamling. 3+

2015-01-04
Har (måste jag erkänna) mest tänkt Kinski som bara en vacker människa. Men jag tyckte hon här visade att hon verkligen är en bra skådespelerska! Lite tråkig film jämfört med andra Polanskifilmer kanske. Men bra ändå.
2014-06-09
En vacker Kinski i en intressant och gripande historia, fullkomligt fördärvad till tre timmars dimhöljd "ack och ve". (5/15)
Gigi1943
2013-02-10
Snyggt foto men har denna Kinski bara ett ansiktsuttyck? Snacka om dålig skådespelerska, som en Barbiedocka!
kakbakarn
2012-12-09
Kinski glöder och landskapen bedårar i Polanskis fina filmatisering av Hardys roman. Men det lyfter aldrig riktigt.
Terran
2010-10-19
Gillar boken och har sett mini-serien Tess of the D'Urbervilles från 1998, vilken märkligt nog håller högre klass än denna. Måste hålla med om att denna filmatisering är tämligen själlös och skådespelarinstatserna är från sina håll inte mer än medelmåttiga.