3.1

Tenet

I en skuggvärld av spionage på hög internationell nivå är ordet Tenet det enda redskap en agent har för att rädda mänskligheten. Hans mål utvecklas under det att uppdraget utförs. Bortom tiden. Inte tidsresor. Inversion.

Originaltitel Tenet
Regissör Christopher Nolan
Manus Christopher Nolan
Genre Action, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Dimple Kapadia, Michael Caine, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Clémence Poésy, Himesh Patel, Denzil Smith, Martin Donovan (II), Fiona Dourif, Andrew Howard, Anthony Molinari, Jack Cutmore-Scott, Jurij Kolokolnikov, Rich Ceraulo Ko, Jonathan Camp, Wes Chatham, Laurie Shepherd, Jeremy Theobald, Sean Avery, John Orantes, Matthew Marsden, Juhan Ulfsak, Josh Stewart (röst)

mammene
2021-04-13
Här gick det undan värre, så efter ett tag var det bara att släppa att man skulle hänga med i svängarna. Det blev komiskt till slut, även om det egentligen var mycket allvarligt med en sådan missunnsam människa, som Branagh spelade. Roligt var det i alla fall att se John David Washington, han hade en skön och avslappnad stil.
andersg
2021-03-27
Sämre än väntat, vill för mycket. Bättre än en vanlig trea men sämre än en fyra.
Mysharry
2021-03-21
Jättesnygg, så klart. Väldigt bra musik, som sitter perfekt. Men rörig, snabb, svårt att hänga med. Sämre, och simplare historia, än vad jag förväntat mig.
pungsnigel
2021-02-14
Satan så överskattad denna filmen var
Supernaut
2021-02-13
Som vanligt med Nolan är det en dumb guys smart film. Om en ignorerar dumma försök att vara smart så är det en snygg och rolig actionfilm med en väldigt imponerande slutstrid. Värd att se på bio, vet inte hur bra den håller på liten skärm utan maffigt ljud.
Sopranos
2021-02-09
Bra hantverk såklart, men svårt för mig att bli dratt in i denna. Svår att hänga med och förstå allt.
monodrive
2021-01-31
För intensivt, stirrigt och hetsigt. En två timmar och 30 minuter lång stresschock. Snabba klipp, snabb dialog och tyvärr för påträngande och störig musik. Jag förstår att detta är precis vad Nolan är ute efter - det är bråttom, sense of urgency. Själv hade jag föredragit en lugnare och mer eftertänksam film på samma tema. Med det sagt så är storyn faktiskt riktigt cool och vissa scener ger en viss wow-känsla. Det pratas om att den kräver flera omtittar för att man ska förstå allt, men jag är faktiskt inte sugen alls på att se om den.
2021-01-23
Börjar som en schyst action-rulle, men övergår till en rätt så korkad klyschfest, och då har vi inte ens kommit en tredjedel in i filmen. Och där någonstans slår det över. Pinsam dialog, klent skådespel (Washington imponerar verkligen inte), långsökta twister, krystade nödlösningar, superdum story och bara dåligtdåligtdåligt - alltså Michael Bay-klass. En film som kan förstöra en hel kväll. (3/15)
Björkman
2021-01-20
Framför allt en snygg film med flertalet bra skådespelarinsatser (inte minst Washington och Debicki). Störst minus för att man inte ges några större chanser att reflektera över det som sker. Allt går i en rasande takt och även om man hänger med i handlingen tillräckligt så blir det lite småtröttande att sitta helfokuserat merparten av filmens 150 minuter. Grundstoryn är intressant och inget jag kan klaga på. Summa summarum är detta en klart stabil och spännande film, men den hade mått bra av lite mer dynamik i tempot. Mycket stark trea.
Snah
2021-01-24
I ett genomsnittstempo på 160 BPM raskas filmen igenom i ett rörigt och delvis oförståeligt pekoral vari underrättelseagenter kan allt om fysik och kemi, samt löser de stora filosofiska och vetenskapliga gåtorna ögonblickligen. Klara Memento-vibbar som inte på långt når till dess höjder. Besviken.