3.4

Tenebre

En amerikansk deckarförfattare, Peter Neal, besöker Rom och välkomnas av ett hotfullt anonymt telefonsamtal samt nyheten att en ung kvinna funnits död med sidor från hans bok nedkörda i halsen. Han finner sig plötsligt i händelsernas centrum eftersom morden påminner om dem i hans senaste bok och mördaren ständigt finns i hans närhet.

Originaltitel Tenebre
Alternativ titel Tenebrae
Regissör Dario Argento
Manus Dario Argento
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare John Saxon, Anthony Franciosa, Daria Nicolodi, Giuliano Gemma, Veronica Lario, Ania Pieroni, Eva Robin's, John Steiner, Carola Stagnaro, Mirella D'Angelo, Christian Borromeo, Lara Wendel

Skapad 2019-11-28 av
Peter Neal är en författare, hans senaste bok \"Tenebre\" är en internationell bestseller. Genom filmen får vi följa Peter på en promotionturne i Rom för sin bok, en turné som kantas av blodi...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av DeRossi
Peter Neal (Anthony Franciosa) är författaren om blir indragen i en serie mord, direkt länkade till honom och han senaste bok genom att mördaren placerat sidor ur hans bok i offrets mun. polisen (...   Läs mer »

Robkiller
2022-11-08
Den här var helt ok.
hsimpson
2021-05-26
B-film, förstås, men det kan ju vara riktigt underhållande det också. Den här är lite väl porrig för min smak, och Argento känns inte riktigt som min kopp te. Ett par scener är dock rysligt effektiva.
päronanton
2021-01-08
Älskar verkligen Dario Argento filmerna! Väldigt mystiska filmer, lite detektiv känsla över hans verk! Höjer till en femma efter en omtitt. Tenebre är ett mästerverk!
JohnTron
2020-01-27
Den tredje Argento-filmen på tre dagar. Det börjar bli lite enformigt med tematiken, även om estetiken är hög. Svag 3:a.
KyLLo
2019-02-08
Det är äktheten och helheten som är bra i Argentos filmer. Ett självständigt manus som är intressant, inte helt förutsägbart och där skräcken byggs upp med tiden. Ofta innehåller filmerna viss mystik också, vilket är ovanligt i skräckgenren. Många skräckisar är kopior av andra eller ogenomtänkta hopkok som bara går ut på att försöka tjäna pengar på andras framgångar. Här syns det att det finns tanke och arbete bakom, även om förstås inte allt är nytt och unikt. Miljöer, scenografi, rekvisita, ljussättning och klippning. I dagens skräckfilmer används knappt ljus och naturliga färger, utan antingen är det nästan kolsvart mörker eller så är det pålagt färgfilter på linsen och digitala effekter. Många b-skräckfilmer har direkt störande klippning, vilket kan vara ett sätt att dölja något för publiken eller lura tittarna att den är mer händelserik och spännande än den egentligen är. Argento försöker inte dölja något annat än överraskningarna. Att det finns en viss trovärdighet eller verklighetsförankring tycker jag är viktigt. Många andra skräckisar är otroligt övernaturliga. Jag tycker om att skådisarna har lite karaktär och är intressanta att titta på. Det är inte strikt och stelt, utan finns en del dynamik och charm. Man känner igen Argentos stil, ändå har varje film sin prägel. Det går inte att säga att har man sett en så har man sett alla. Just att lyckas skapligt eller bra med många delar är ganska ovanligt i skräckgenren.
Engravadlax
2019-02-07
All Argento jag har sett hittills har varit extremt B. Inte ens bara medioker, utan halvkasst t.o.m. jämfört med samtida film. Jag har svårt att se vad folk någonsin har sett i karln, och att han fortsätter att hyllas är för mig förbryllande.
KyLLo
2018-10-03
Det jag tycker om med lite äldre skräckfilmer är att det ofta börjar som ett drama där man får en bakgrund och lära känna personer och sedan stegrar spänningen och skräcken. Så gillar jag vissa miljöer starkt. Jag uppskattar även att den försöker vara klurig. Korta stunder tycker jag att den prickar helt rätt när den lyckas kombinera fantastisk miljö eller scenografi med spänning och skapa den där mysiga och krypande känslan. Det slog mig att Dario Argento måste ha sett Maladolescenza innan han gjorde den här, för det är en scen med Lara Wendel som är identisk med en hon gör i den filmen. Nackdelarna tycker jag är hur många av morden skildras. De är visserligen precis så råa som man kan förvänta sig, men det går för snabbt. Det är inte ofta jag direkt sörjer offer i skräckfilmer, men här gör jag det. Anledningen är att man kan sympatisera med offer samtidigt som jag genom hela filmen avskydde mördaren och det billiga motivet. För ett högre betyg hade jag även önskat mer av den underbara spänningen. Jag tycker även att det är fler barbröstade kvinnor än befogat. Sammantaget är den bra och stundtals krypande och nervkittlande.
Raimo_1985
2018-09-16
Andra eller tredje titten, men nu sänker jag betyget lite. Filmen är verkligen ojämn, även om jag ofta har kul! Den saknar mycket av atmosfären och känslan från Argentos tidigare filmer. Men ibland glimtar det till och då är det jävligt bra. Den är även full av en massa galenskap, men den har också mycket trams. Jaja, det räcker till en stor stark trea ändå.
RustyFilm
2016-12-10
Vill inte såga Tenebre totalt. Men det här är en B-film och den har fått oförtjänt mycket lovord. Den rymmer en hel del direkt dåliga skådespelar insatser (eller om det är personregin som klickar). Om man ska söka det positiva i denna våldsamt blodiga film så är det just det våldsamma. Här förekommer ett gäng mäktiga mord. Manuset är maniskt och kreativt. Fotot är också OK.
Stan
2016-11-09
Fantastisk! Otroligt snygg. Allt från de snygga, halvnakna damerna till fotot och musiken (av Goblin såklart). Bra med gore och obehag