2.5

Taxi 13

Om människoöden i Stockholm där en taxibil blir förmedlingslänk mellan dem.

Originaltitel Taxi 13
Regissör Börje Larsson
Manus Börje Larsson
Genre Drama, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Elof Ahrle, Bengt Blomgren, Birgitta Valberg, Margit Carlqvist, Sten Gester, Hjördis Petterson, Ulf Johansson, Nancy Dalunde, Ninni Löfberg, Arthur Hultling, Sif Ruud, Signe Hasso

JohnTron
2019-06-15
Förvånansvärt välgjord svensk 50-talsfilm med mycket bra foto.
Memmem
2018-05-01
Utmärkt film om en vänlig taxichaufför! Elof Ahrle spelar en vänlig taxichaufför som inte bara kör sina kunder utan hjälper dem med annat ibland. Det bästa jag sett Ahrle spela. Trovärdig taximiljö i Stockholm på 1950-talet. Flera fina skådespelarinsatser, Birgitta Valberg är som vanligt mycket bra. En nackdel är att filmen i många scener är väldigt mörk, det blir svårt att se. Likaså är ljudet väl lågt, men det kanske beror på SVT. Betyg: 3½+
NtoNW
2013-09-09
Riktigt bra, episodisk fim med hedersknyffeln Elof Ahrle i huvudrollen. Ett bildspråk som jag inte trodde Börje Larsson var mäktig. Påminner lite om Hasse Ekmans bästa filmer. Sedan ser man tydligt att Scorsese hämtat mycket från filmen till Taxi Driver ;) En stark trea, på gränsen till fyra.
TobiasRydén
2012-08-16
Det sämsta är att ingen förklaring ges till mordet på Blomgrens karaktär. Man kan inte bara acceptera att nån skummis mördar en taxichaffis utan vidare. Kanske gjorde man det 1954, när skummisen var en svarthårig Sten Gester, som, om poliserna vore Tomas von Brömssen och Sven Wollter, hade blivit utnämnd till "våran blatte!" om de var på jakt efter honom. Den mest creepy karaktären var nog annars Elof Ahrles figur. Det bästa i filmen är Stockholmsbilderna. Jag gillar också att den ibland, kanske tack vare Ahrles voiceover, för tankarna till "Taxi Driver".
HerrArne
2012-08-14
Kurt Jonssons sakliga svartvita foto och Elof Ahrles hedersknyffel till taxichaufför tillhör filmens styrkor.
kennert
2010-04-18
En bra, lite äldre svensk film.
kus
2007-06-26
Lite väl helyllesvenskt.
2006-08-11
Riktigt bra. många snygga bilder från 50-talets stockholm. och till slut blir det spännande! filmen känns inte "svensk"
goeran
2006-05-11
Den här filmen var ju inte så tokig. Den börjar i ett makligt vardagsrealistiskt tempo men utvecklas så småningom till en spännande thriller. Och det är trevligt att som omväxling se Elof Ahrle i en mera allvarlig roll.