3.4

Tape

Två gamla high school-vänner återförenas på ett motellrum. Den ene är knarklangare, den andre halvlyckad filmregissör. Konfrontationen dem emellan tvingar fram skelett ur garderoben.

Originaltitel Tape
Regissör Richard Linklater
Manus Stephen Belber
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Ethan Hawke, Uma Thurman, Robert Sean Leonard

Snah
2018-01-06
Wow! Gillade det psykologiska spelet.
2017-11-21
Otroligt störig på många sätt men också lite intressant och aldrig tråkig.
Qhunden
2016-10-16
Tänk att Jim Carreys brorsa också kan skådespela! Fängslande dialog, trevligt hur de dissekerar varandras egon. Ibland känns det lite som de tvingas undvika förlösande formuleringar som skulle reda ut konflikterna betydligt snabbare, men det kan jag ha överseende med.
BarryHero
2015-09-09
Riktigt valskriven, intensiv, och valspelad film. Enormt intressant att efterat lasa teorier on filmen som inte ar helt latt att tolka vad det galler karaktarernas motiv och vad som egentligen hande. Det har ar Linklater nar han ar som bast. Ethan Hawke och de ovriga ar fantastiska dessutom.
2015-03-10
Jag gillar kammarspel. Och allt jag gillar med kammarspel finns i denna film. Åtminstone till en början. För det som inledningsvis är en vass och mångbottnad dialog mynnar sedan ut i något aningen för krystat med billiga småtvister och karaktärer vars repliker luktar en och samma författares istället för tre olika karaktärers. Skådespelet är genomgående stabilt, och stämning och tempo är bra. Men manuset är inte tillräckligt starkt. Dessutom är det rätt så störande de sekvenser då kameran rusar mellan ansikten under dialog. Sammantaget: I mångt och mycket en stabil och underhållande film som inte når hela vägen. (8-/15)
Darn
2015-02-01
Lite delad är jag allt. Men det är så bra och så trevande, hit och dit och smått enkelt. Ja, lite så.
hestret
2014-10-15
Ett starkt kammarspel som växer med tiden. Gillar själva texten extremt mycket och både Hawke och Leonard är mycket bra i sina roller - dialogen och temat i stort är mycket välskrivet och djupt i all sin enkelhet. Däremot tycker jag att Thurman är ganska överskattad och detta var inget undantag. Vanligtvis är ju Linklater extremt vanilj i hur han använder kameran, vilket jag då ofta tycker är rätt synd. Men i den här filmen var det motsatsen och de flesta dragen han gör för att krydda till det hela lite blir bara märkliga. Konstiga locations och för mycket skak. Skulle nog hellre se denna i teaterform, men trots allt en mycket njutbar filmupplevelse. 80/100
AlbinWesley
2014-07-01
Jag kan inte låta bli att vela en del här alltså. Lysande rollprestationer och bra manus bär detta kammarspel. Ett rum, tre personer och knappa 90 minuter övertygar. Det blir rent av en fyra. Extrapoäng till Hawke som är bättre än någonsin.
Korben_Dallas
2013-09-10
Engagerande trovärdig dialog med suverän (om man frågar mig) klippning å filmning. Sen att den utspelas på samma plats från Start till Fin är bara sweet. Uma och Ethan, ni växer på mig.
Toxx
2012-08-28
Grymt bra kammarspel. Diskbänksrealism när den är som bäst.