2.2

Män i vapen

En av de största brittiska skildringarna av andra världskriget som någonsin gjorts. För Guy börjar andra världskriget med ett livsfarligt räddningsuppdrag utanför Afrikas kust. Ödet för honom sedan till Europas brinnande slagfält ? från de ockuperade öarna i Medelhavet till hemstaden London, där bomberna faller som ett dödligt regn.

Originaltitel Sword of Honour
Regissör Bill Anderson
Manus William Boyd
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Daniel Craig, Katrin Cartlidge, Megan Dodds, Richard Coyle, Nick Bartlett, Nicholas Boulton, Will Adamsdale, Simon Chandler, Sean McKenzie, Edward Petherbridge, Leslie Phillips, Robert Pugh, Julian Rhind-Tutt

Dele
2021-10-20
Jag faller inte in i klagokören här utan tycker det här är en relativt god människo- och krigsskildring vars långsamma tempo snarare gör den gott än tvärtom. Visst är karaktärsskildringarna lite ojämna (kanske för underhållningsvärdets skull) men jag tycker inte det tar över och får en betydande roll. Överlag så är hantverket gott.
xhalelife
2011-09-18
En alldeles för lång film för att ha så lite att berätta. Jag drog igång denna och förväntade mig mer drama och mer krig, denna film var inte ens i närheten. Kort sagt så blev jag väldigt besviken och tyckte att det blev väldigt tröttsamt efter mindre än halva filmen.
Rikoschett
2010-04-24
Nu har man då sett denna film efter att ha stått oberörd i min dvdhylla i snart 3 år. Jag valde att se denna film enbart för Daniel Craig och jag tycker att filmen levererade en rätt bra krigsskildring, det är mer drama än krig o action i det hela och jag tycker att det gör filmen ganska intressant för sig. Visst kan jag hålla med att den är seg men den är inte ett dugg dålig för det, filmen levererar en bra bit med drama med hyffsade skådespelarinsatser, den kunde vart lite kortare men filmen engagerar gott.
Djason
2010-04-10
Seg men ändå någorlunda sevärd.
Rele
2008-10-23
Den här filmen är för lång och seg. Men med rätt klippning skulle fimen ändras till en bra två timmars rulle av Crouchbacks krig.
fangsten
2008-02-03
Håller med om att den är lång och "seg", kan inte låta bli att gilla den i dessa långsamma seghet. Stundtals subtilt fin för att i nästa sekund var alldeles uppenbar. Nåväl... gillade den iaf.
Irmele
2007-12-21
Förunderligt hur en film med så goda förutsättningar att vinna mitt gillande -Daniel Craig i uniform och som engelsk godsägare- kan bli så dålig. På ett lite bisarrt sätt känns den som polisskolan - fast oändligt långt, och inte alls rolig. Att den dessutom varken är gripande eller dramatisk eller på något vis motiverad att pågå i över tre timmar gör att det blir verkligt illa.
Xeno
2007-08-11
På toooook föööööör seeeeeeg...
sgtnörd
2007-07-27
och jag tyckte att rob roy och the new world va dåliga, men den här tar fan priset för onödigaste filmen någonsin. den är inte äns värd en etta!
Gustavsson
2007-06-16
Första timmen kunde ha blivit en fyra, resten av filmen hände det nästan inget. Alldeles för lång!