3.4

Svindlarens dotter

BBC-serien Svindlaren och hans dotter är en påkostad och stjärnspäckad filmatisering av Anthony Trollopes episka berättelse om makt och korruption i det viktorianska England. Den innehåller alla de element som gjorde Trollope till en av sin tids populäraste romanförfattare - kärlekens prövningar och motgångar, beundransvärda män med starka värderingar, men också den korruption och girighet som låg under den glittrande ytan i en av världens mäktigaste städer. Serien har uppmärksammats både i England och internationellt och fått en rad priser. I berättelsens centrum finns Augustus Melmotte, en europeisk finansman vars ursprung är lika mystiskt som hans affärsverksamhet. Några veckor efter det att han anlänt till London presenterar han en ny affärsidé och lovar omedelbar förtjänst till alla som ansluter sig till hans plan. Melmotte är omgiven av dekadenta aristokrater, beräknande änkor och nyrika affärsmän som alla försöker få sin bit av kakan.

Originaltitel The Way We Live Now
Alternativ titel Svindlaren och hans dotter
Regissör David Yates
Manus Andrew Davies
Genre Drama, Romantik, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare David Suchet, Miranda Otto, Cillian Murphy, Paloma Baeza, Matthew MacFadyen, Douglas Hodge, Cheryl Campbell, Michele Dotrice, Shirley Henderson, Anne-Marie Duff

KlaraSofia
2013-12-17
Jäkligt bra! BBC är sanna mästare på den här typen av produktioner och budskapet går verkligen fram i all sin komplexitet. Skickliga skådespelare lyckas gestalta romanens stereotypa karaktärer på ett visserligen överdrivet, men ändå äkta sätt. Man känner igen typerna från sin egen värld, man ser sitt eget liv. Men - synnerligen pinsamt att någon stackars svensk döpt om filmen till "Svindlarens dotter" och därmed visar att filmens budskap gått honom förbi. "The way we live now" är ju vad hela romanen ytterst handlar om, skiftet från gamla hederliga adliga värderingar till nya och kapitalistiska sådana, med alla dess paradoxala nyanser. Denna skickliga analys är säkert Trollopes förtjänst, men BBC har med gott miniserie-hantverk gjort romanen tillgänlig för oss alla. Gilla!
Mikka
2012-05-22
Det här är inte en av de bättre BBC-produktionerna. Men den är ändå helt okej.
okidoki
2012-05-08
Tyckte inte särskilt mycket om den. Varför? Personerna var så osympatiska och skådisarna var inte karismatiska.
asasae
2012-02-26
En mysig film att krypa upp i soffan och se!
2010-06-21
Pengar, rävspel och kärlek, både äkta och oäkta. En underhållande serie, men inget man minns så länge.
Kareina
2009-06-06
Ruggigt bra.
Zuzz
2009-05-29
JA! Jag gillar den mycket =) Den var spännande, vacker och engagerande. Hela tiden så hoppades man att Felix skulle bättra sig och inte vara ett rötägg, man hoppades att Melmotte innerst inne skulle vara en god man, man hoppades att Broune skulle få Lady Carbury, att det skulle lösa sig för Hetta och Paul, och framförallt att alla inte var så giriga innerst inne, att någonting skulle förändrats till det bättre. Nä, jag tyckte om den väldigt mycket, så en glasklar 4a från mig ^^
RebeckaNilsson
2009-05-25
Väldigt bra serie måste jag få säga. Så fort BBC gör någonting liknande blir det ju alltid lyckat eller hur? :)
ellanbellan
2006-02-01
NJa.... okej.
FarbrorMormor
2005-05-24
Ja, det här var roligt, men det saknade något. Den höll, som sagt, inte hela vägen igenom, även om den var nog så medryckande med riktiga hjältar, skurkar, horor och madonnor.