3.5

Svinalängorna

En kvinna konfronteras med sina minnen från en trasslig och dramatisk barndom i miljonprogramsområdet Fridhem i Ystad under 1970-talet där hon växte upp i en alkoholistfamilj med rötter i Finland. Baserad på romanen "Svinalängorna" av Susanna Alakoski från 2006.

Originaltitel Svinalängorna
Alternativ titel Beyond
Regissör Pernilla August
Manus Pernilla August, Lolita Ray
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Noomi Rapace, Ola Rapace, Outi Mäenpää, Ville Virtanen, Tehilla Blad, Junior Blad, Alpha Blad, Selma Cuba, Minna Haapkylä, Håkan Bengtsson, Julia Öhrström-Jönsson, Lotten Roos, Rasmus Troedsson, Simon J Berger, Kerstin Andersson

Skapad 2019-11-29 av swefilmlover
Svinalängorna bygger på Susanna Alakoskis Augustprisbelönade roman med samma namn, men filmmanuset är fristående från boken. Regissören Pernilla August har skrivit ett intressant filmmanus till...   Läs mer »

Albion
2023-05-23
Stark film som belyser en enormt svår situation som som beskriver verkligheten för alltför många familjer. Det är starkt och gripande men det är också jobbigt att ta in och det fungerar inte riktigt som film. För mig stannar därför betyget på en svag 3;a, 3-
2023-05-09
Diskbänksrealism, 70-tal och misär. Svenskt drama med en ordentlig dos av feel-bad. Ingen upplyftande historia, men välgjord i sin enkelhet.
Raimo_1985
2018-10-08
Andra titten. Väldigt bra film på de flesta sätt, men jag har fått låg tolerans-nivå mot filmer där allt bara är skit, mörker och misär. Jag orkar inte med det, eller någonting. Hade aldrig sett om den här filmen om det inte var till en skoluppgift. Nu ångrar jag att jag har sett om den. Jag behöver inte den här skiten!
Murvel48
2017-12-21
I Sverige kan vi verkligen konsten att göra vardagsrealistiska filmer om bottenlös misär. Synd att det inte är min grej. Skildringar av fyllefamiljer har jag sett förr så i motsats till de flesta andra tycker jag det hadexröcjt med npgra få nyckelscener från barndomen och i stället utveckla nuet mer.
2017-10-30
Tragisk, eftersom det finns vissa fragment i filmen som bygger på egna erfarenheter, dock inte min familj, men nära vän som växte upp i detta helvete.
Rele
2017-09-16
En tragisk film. Invandare, sprit och barn. Flera duktiga skådespelare. Jag ger en trea.

2017-08-07
Det här är riktigt bra!
RustyFilm
2016-12-08
Det är plågsamt att se det här. Den tighta och mörka berättelsen om alkoholism, svek och skit är vidrig. Pernilla August (regi) har skapat denna känslomässiga film med hjälp av ett skickligt bildberättande och med ett gäng bra skådespelare. Stjärnan är Tehilla Blad i sin roll som Leena. Filmen bygger på en roman av Susanna Alakoski som jag inte läst.
2016-11-24
Hur kan den här kalkonfilmen ha så högt betyg? Det här känns ju mest som filmversionen av en såpopera.
Mat1az
2016-05-16
Stark och jobbig film som är som bäst under tillbakablickarna från 70-talet. Partiet med "familjen Rapace" kändes mest bara som utfyllnad och jag tror filmen hade varit bättre om man helt lämnat bort dessa. Ville Virtanen är väldigt övertygande som pappan. Tehilla Blad och Outi Mäenpää är också riktigt bra. Det är en så tragisk misär allt detta att man ibland måste bearbeta det med att skratta, som när mamman och den stupfulla pappan fäller julgranen och börjar slåss på golvet framför barnen. Det gör ont i hjärtat av att tänka på hur många som fått växa upp i liknande hem. Stark fyra för 70-tals partierna, svag trea för partierna i nutid. Summa summarum svag fyra.