2.5

Svenska hjältar

Sex olika historier löper jämsides varandra, och på olika sätt korsar de varandra emellanåt. Sjömannen Sixten är på väg till sitt föräldrahem i Skåne. På vägen träffar han ett antal människor i det svenska 90-talet som alla har sina egna problem.

Originaltitel Svenska hjältar
Alternativ titel Swedish Heroes, Expectations
Regissör Daniel Bergman
Manus Reidar Jönsson
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Stefan Sundström, Anki Lidén, Rafael Edholm, Lena Endre, Gunnel Lindblom, Cajsa-Lisa Ejemyr, Björn Granath, Keve Hjelm, Niklas Olund, Lakke Magnusson, Tomas Laustiola, Sara Arnia, Hans Klinga, Emma Warg, Janne 'Loffe' Carlsson, Kent-Arne Dahlgren, Hanne Lundmark, Renata Dancewicz, Antti Reini, Halvar Björk, Dan Kandell, Anette Lindbäck, Gunilla Norling, Anna Rosdahl, Maria Bolme

Christofer
2017-09-01
Hade en förhoppning om en mysig trivialitet, om än något daterad. Tyvärr visade det sig att manuset var uselt och de flesta karaktärerna kändes märkliga. Många konstiga detaljer som inte funkade dessutom. På det hela taget rätt värdelöst och då räcker det inte med någon enstaka smårolig scen.
estet_kikka
2013-03-24
åh, vad stefan sundström är mysig! han gör mig så sjukt glad så fort jag ser honom. (dessutom e han riktigt snäll irl, men det hör inte riktigt hit) bara för hans skull jag nu kommer försöka vara vaken nån timme till å se denna
Gigi1943
2012-03-01
Jag älskar svenska filmer och svenska skådisar! Egentligen behöver jag inte säga mer för filmen gränsar till en fyra men det blir bara en mycket stark trea för vissa delar av manuset är - som någon sagt - lite okronologisk, men nog kunde man njuta (speciellt av Loffes märkliga roll). kul när oväntade saker händer.
Greystalker
2010-01-12
Den var uppe på en trea pga alla bra skådisar men manuset tryckte dessvärre ner den till en tvåa. Kul att se Sundström, gillar honom. Janne Carlsson gör för en gångs skull en helt ok insats men borde fortsatt spela trummor istället...
pfmagnusson
2006-11-13
Stefan Sundström gör filmen. Och Loffe.
våldsamt_våld
2005-04-11
altman-komplex stämmer bra. i slutet förekommer en helt onaturlig okronologisk scen som förstör så mkt att det nästa blir en etta.
carambole
2004-02-10
Fantastiska sommarbilder i Skåne till en början. Men, men. En del pinsamma, osannolika scener. Janne Loffe Carlsson i en alldeles för typisk Loffe-roll. Ett stort jaså.
fridabeckman
2004-02-09
Rolig idé. Men med Altman-komplex. Men scenen när Endre och Klinga hittar tillbaka till varandra tack vare dottern nya täckjacka, är riktigt bra.
RisOtte
2003-11-15
Om inte Stefan Sundström hade varit med så hade den inte fått en 4a. Men jag tycker den e lite små trevlig
Brottarn
2003-06-20