3.1

Svart söndag

Svarta September-rörelsen hotar att med hjälp av ett luftskepp spränga en fullpackad idrottsarena i luften i Miami.

Originaltitel Black Sunday
Regissör John Frankenheimer
Manus Ernest Lehman, Kenneth Ross, Ivan Moffat
Genre Drama, Action, Thriller, 70-tal
Skådespelare Robert Shaw, Bruce Dern, Fritz Weaver, William Daniels, Michael V Gazzo, Marthe Keller, Steven Keats, Walter Gotell, Bekim Fehmiu

dudson
2021-12-25
Störd/Märklig 70/tals terrorist rulle som sjudjävlar inte går av för hackor! Älskar verkligen Bruce-Derns ubeer störda krigs-neuros karaktär%) + Robert Shaw som är efter som en speedad bulldog heehee.../ Cred till Slutuppgörelsen,förjävla häftig asså#)
hsimpson
2021-09-30
Väldigt länge gillar jag detta väldigt mycket. Uppbyggnaden är riktigt bra, och Shaw är fantastisk. Men sista fjärdedelen blir närmast löjeväckande, med dåliga effekter och larviga stunts som passar bättre i Bond-filmer. Gick från nära femman till en svag fyra. Fortfarande en bra film, dock!
Mat1az
2016-12-02
En relativt lång thriller. Men den lyckas hålla spänning uppe från första till sista minut. Mycket tack vare Robert Shaw och Bruce Dern. Fan vad jag gillar dessa två alltså - "Blink for yes, die for no". Det blir inte hårdare än så alltså. Och antagonisterna är brutala och totalt hänsynslösa! Svag fyra.
Bomkia
2014-07-09
Bra thriller på ett sånt där sätt bara en 70-talsfilm kan vara. Bruce Dern var en positiv överraskning som den klart störda luftskeppspiloten. 3+
2014-04-25
Sista fjärdedelen är skitbra, men innan dess en fruktansvärd longör i knappa två timmar. (7/15)
Philips
2010-11-05
Välgjord och spännande film om ett terrorattentat i bästa sjuttiotals-anda.
SHAAWW
2010-06-23
Ni vet troligen vem det är som höjer filmen.
djonipony
2007-03-31
lät grymt intr. men e intet dugg spännande, bara en studie i terrorism. varför skildra skurkarnas privatliv? det ska bara vara goodguys vs badguys och högt tempo o spänning. ser gärna en remake, me dagens fx och mer svart o vit, ingen PK intro av vänsteridioterna.
Czechflash
2004-06-08
Hade kunnat vara bättre om man kortat ner den och haft en bättre plan. Var inte så spännande som den kunde ha varit. Scenen som beskrivs nedan med terroristen Fasil är bäst i filmen och ger lite French COnnection-känsla.
NHL
2004-06-07
Själva storyn är ganska intressant och Frankenheimer har gjort en inte allt för oäven film, även om jag hade förväntat mig mer. Favoritscenen är när en av terroristerna (Fasil) tar gisslan och har en shootout mot polisen. Filmen bygger på en novell av Thomas Harris (När lammen tystnar) som redan för nästan 30 år sedan tog upp ämnet terrorism riktat mot ett amerikanskt mål, något som blev verklighet många år senare (9/11).