2.3

Svart Krabba

Sex soldater är utskickade på ett livsfarligt, förmodligen omöjligt, uppdrag över det frusna havet för att leverera ett paket i en postapokalyptisk värld.

Originaltitel Svart Krabba
Regissör Adam Berg (II)
Manus Adam Berg (II), Pelle Rådström
Genre Drama, Action, Äventyr
Skådespelare Noomi Rapace, Dar Salim, Jakob Oftebro, Ardalan Esmaili, Erik Enge, Susan Taslimi, Aliette Opheim, Stella Marcimain Klintberg

Björkman
2022-06-11
Fint dystopiska miljöer och trovärdig, halvhopplös stämning. Bra skådespeleri överlag och i det stora hela en bra grundhistoria, men filmen kändes trots sina två timmar lite kort och slutet blev aningens antiklimaktiskt. Man hade velat ha mer, kanske skulle det snarare gjorts en serie av detta? Stark trea.
Christofer
2022-05-27
2022-03-21: Manuset kunde gärna ha fått varit bättre, mer Dencik tack! Småostigt slut. Pudel-Noomi kan bättre. 2+
RexRegis
2022-05-20
Svensk action har svårt att leverera, försöker sig på hollywood stil utan att lyckas. Jag förstår att man vill utelämna vissa delar, men det känns som att det är för många hål som aldrig förklaras, förtydligas eller ens motiveras.
Menzing
2022-04-18
Nej, tyvärr. En av de sämsta actionfilmer på länge. Dålig story, märklig dialog och skådespeleriet var riktigt uselt. Inte Noomis bästa film om man säger så. Hon agerade nästan som narkotikapåverkad. Så taskigt ljud. Första gången någonsin som vi fick välja under texten på en svensk film.
karlmats
2022-03-31
Det här var riktigt uselt på många håll. Rapace är väl ingen stjärnskådis på nåt sätt men hon överglänser ändå de andra amatörerna med lätthet. Inkvoteringen verkar ha gått bra iaf, men är det nån som tror att det här hade varit de man skickar ut på hemligt uppdrag bakom fiendens linje? Skulle det här vara några slags skridsko-äss? Nån som är 35 och drömmer och drömmer om att bli hockeyproffs samtidigt som man inte ens har koll på att Rangers och Capitals omöjligtvis kan mötas i en Stanley Cup-final? Mot slutet ballar det ur och innan dess är det fullt med svengelska repliker som syftar till att frammana nån slags coolhet. Men det blir bara taffligt. Snygga miljöer dock, nattscenerna på isen och norrskenet skapar fin stämning. Så en svag 2a känns ändå rättvist.
PeterTheW
2022-03-28
Ojämnt men osvenskt och jäkligt medryckande.
Robkiller
2022-03-26
En del fina vyer, men allt annat är rätt uselt.
JD
2022-03-24
Det är nästan med ett slags sekundär skuldmedvetenhet man ser den här sophögen till film och tänker ”den kostade mer än hundra mille”.
Khimaira
2022-03-22
Det är ojämn kvalitet, men också väldigt vällovligt att denna film släpps just nu. Noomi Rapace är ingen huvudrollsinnehavare i min smak och klichéerna är alldeles för många. Tiden är inne för sådant här, skulle man kunna säga. Tyvärr...
Djason
2022-03-20
Tycker den är snyggt gjord och osvensk med bra musik, men sista delen av filmen håller inte riktigt tyvärr. Filmen kommer ju i en tid som är rätt passande med både pandemi och Ryssland som härjar så det bygger ju på spänningen så klart. Noomi Rapace som jag tycker är en ganska begränsad skådis passar bra här i en lågmäld roll där hon inte behöver visa så mycket känslor mer än de negativa.