2.3

Svart Krabba

Sex soldater är utskickade på ett livsfarligt, förmodligen omöjligt, uppdrag över det frusna havet för att leverera ett paket i en postapokalyptisk värld.

Originaltitel Svart Krabba
Regissör Adam Berg (II)
Manus Adam Berg (II), Pelle Rådström
Genre Drama, Action, Äventyr
Skådespelare Noomi Rapace, Dar Salim, Jakob Oftebro, Ardalan Esmaili, Erik Enge, Susan Taslimi, Aliette Opheim, Stella Marcimain Klintberg

2024-04-08
Haha! Kul att Sverige försöker efterlikna amerikanska krigsfilmer, men tyvärr blir det inte riktigt så lyckad...
Hanness
2024-02-28
Bra försök men det håller inte. blir bara fånigt och ologiskt.
2023-09-14
Det är ju ändå kul att Sverige försöker sig på att göra den här typen av filmer ibland, men det brukar alltsomoftast gå åt helvete. Den här gången sköter man sig iaf bra på det tekniska planet. Man har ett bra grundscenario och scenerna på isen är snygga, spännande och effektfulla. Värre är det dock med skådespeleriet och dialogen, och hela jargongen känns otroligt tillgjord. Trots det tyckte jag länge att här var en någorlunda okej thriller, men sen förfaller det alltmer framåt slutet. Att vi inte får veta bakgrunden till allt som pågår behöver inte alls vara fel i sig, men det blir ett problem när filmen mer och mer börjar fokusera på moraliska ställningstagande. Utan kontext går dessa helt enkelt inte att förhålla sig till, och när vi inte får veta varför olika karaktärer kommer fram till sina slutsatser och agerar som de gör, så blir det bara ointressant och frustrerande. Det blir endast någon form av tom idealism av alltihop utan någon relevans för verkligheten. Kriget i Ukraina har dessutom gjort att jag har väldigt lite tålamod för s.k. pacifister just nu, så det är ju dålig timing på så vis. Det hade dock inte behövt vara ett problem ifall man faktiskt hade lagt lite energi på att utveckla sina idéer. Filmens tekniska förtjänster kan till slut inte väga upp för att allt annat känns så ogenomarbetat
Xeno
2022-12-17
Jag gillar idén och jag tror att boken säkerligen är riktigt bra. Filmen gör ett tappert försök och har en hel del bra scener och bra action. Amerikaniserat svenskt överlag, men denna gång känns fusionen mer rimlig än tidigare filmer av denna typ. Tyvärr brister det i detaljerna. Hur svårt ska det vara att lära ut hur en korrekt honnör görs? Börjar bra, men är ojämn överlag och mot slutet dalar det markant. Jag gillar dock försöket. Jag hoppas på fler och bättre mer kvalitativa försök på liknande teman framöver.
Björkman
2022-06-11
Fint dystopiska miljöer och trovärdig, halvhopplös stämning. Bra skådespeleri överlag och i det stora hela en bra grundhistoria, men filmen kändes trots sina två timmar lite kort och slutet blev aningens antiklimaktiskt. Man hade velat ha mer, kanske skulle det snarare gjorts en serie av detta? Stark trea.
Christofer
2022-05-27
2022-03-21: Manuset kunde gärna ha fått varit bättre, mer Dencik tack! Småostigt slut. Pudel-Noomi kan bättre. 2+
RexRegis
2022-05-20
Svensk action har svårt att leverera, försöker sig på hollywood stil utan att lyckas. Jag förstår att man vill utelämna vissa delar, men det känns som att det är för många hål som aldrig förklaras, förtydligas eller ens motiveras.
Menzing
2022-04-18
Nej, tyvärr. En av de sämsta actionfilmer på länge. Dålig story, märklig dialog och skådespeleriet var riktigt uselt. Inte Noomis bästa film om man säger så. Hon agerade nästan som narkotikapåverkad. Så taskigt ljud. Första gången någonsin som vi fick välja under texten på en svensk film.
karlmats
2022-03-31
Det här var riktigt uselt på många håll. Rapace är väl ingen stjärnskådis på nåt sätt men hon överglänser ändå de andra amatörerna med lätthet. Inkvoteringen verkar ha gått bra iaf, men är det nån som tror att det här hade varit de man skickar ut på hemligt uppdrag bakom fiendens linje? Skulle det här vara några slags skridsko-äss? Nån som är 35 och drömmer och drömmer om att bli hockeyproffs samtidigt som man inte ens har koll på att Rangers och Capitals omöjligtvis kan mötas i en Stanley Cup-final? Mot slutet ballar det ur och innan dess är det fullt med svengelska repliker som syftar till att frammana nån slags coolhet. Men det blir bara taffligt. Snygga miljöer dock, nattscenerna på isen och norrskenet skapar fin stämning. Så en svag 2a känns ändå rättvist.
PeterTheW
2022-03-28
Ojämnt men osvenskt och jäkligt medryckande.