1.8

Svart cirkel

Två unga systrar möts igen efter en tid frånskilda. De delar på en märklig hypnosskiva från 70-talet som utlovar lycka, framgång och ett liv utan problem om man lyssnar på skivan i sömnen. Men en oväntad bieffekt av hypnosen är att en eterisk dubbelgångare manifesteras, tar fysisk form for att slutligen ta över ditt liv. Systrarna försöker hitta den ursprungliga hypnotisören från LP:n for att få hjälp med problemen. Men inser att endast en exorcism utförd baklänges skulle kunna kanske rädda dem?

Originaltitel Svart cirkel
Alternativ titel Black Circle
Regissör Adrián García Bogliano
Manus Adrián García Bogliano
Genre Skräck, 2010-tal
Skådespelare Christina Lindberg, Felice Jankell, Erica Midfjäll, Hanna Midfjäll, Hanna Asp, Johan Palm, Hans Sandqvist, Inger Nilsson, Iwa Boman, Isabella Li Balck, Madeleine Barwén Trollvik, Rickard Gramfors, Jenny Berg, Martin Rutegård
Filmnummer 131919

2022-03-26
Lite respekt kan jag trots allt känna inför det här. Det är kul att det görs en del genrefilm i Sverige, och här har de ju faktiskt försökt komma på en egen originell idé. Tyvärr är dock en dålig originell idé fortfarande en dålig idé, och så här mycket nonsens ska väl egentligen ingen behöva utsättas för. Till en början är det åtminstone lite underhållande i all sin tafflighet. Skådespeleriet är väldigt amatörmässigt, och karaktärer viktiga för handlingen dyker upp utan någon som helst förklaring till vilka de är eller var de kommer ifrån. Men under andra halvan blir det sedan alltmer tröttsamt, repetitivt, meningslöst och tråkigt. Kombinationen av inkompetens och en känsla av att allt är framdraget ur röven blir helt enkelt ingen vinnare, och tvåan är ganska svag till slut