2.3

Svärdet

Hawk kommer hem och finner sin far döende efter att stuckits ner av Hawks bror Voltan, och får då "The Mind Sword" av sin far.

Originaltitel Hawk the Slayer
Regissör Terry Marcel
Manus Terry Marcel, Harry Robertson
Genre 80-tal, Action, Äventyr, Fantasy
Skådespelare Jack Palance, John Terry, Bernard Bresslaw, Ray Charleson, Peter O'Farrell, William Morgan Sheppard, Patricia Quinn, Cheryl Campbell, Annette Crosbie, Catriona MacColl, Shane Briant, Harry Andrews

niebaotan
2015-12-11
Det ar ett oandligt jakla trampande i skogen i detta faniga spektakel till fantasy. Voltan the Dark One (Jack Palance) skrammer nunnor genom att skiva brod och hjalten Hawk (John Terry) ror inte en min genom filmens gang. Det hela ar ofrivilligt komiskt och jag kan val inte saga att jag hade direkt trakigt under filmens gang. Den bjuder pa mer an ett skratt. 2-
2012-06-17
Vid profetens skägg! Barbarfilm i lövskog pre Conan kan väl inte vara något att ha? Nej, det är det inte. Fylld till bredden av dumheter så illa gjorda att tom hästen i en scen sticker iväg ur bild. Jag kan köpa det värdelösa effekterna och alla idiotiska idéer, men problemet jag hade, och grunden till det risiga betyget är att den är alldeles för upprepande. Bäst är Palance som säkert skämdes rejält i sin Darth vader outfit på ålderns höst och den uppiggande synthmusiken som höll mig vaken. Se hellre italienarnas barbar-raffel från samma period, de är lika korkade och betydligt mer underhållande.
Jorgandr
2011-08-27
Alltså. Oj. Musiken, studsbollmagierna, stämningen. Allt är dåligt, men samtidigt så roligt att det är mer än sebart.
Greylin
2010-12-31
En del skulle säga att det här är en av de sämsta filmerna som gjorts. De skulle ha rätt. Men det är samtidigt en av de roligaste. Såna detaljer som att man ibland kan skymta dekoren ramla isär och att skurkarnas håla är ett skabbigt tält, tillsammans med det makalösa disco-soundtracket och ljudeffekterna gör filmen till en succé - speciellt när man är full! För att hjälpa till kan man köra, Hawk the Slayer Unofficial Drinking Game som är som följer: Drick när: någon säger 'Hawk'; någon säger 'Voltan'; varje gång de visar en målad bild som bakgrund istället för en riktig kameravy; varje gång de använder den hemska elektroniska ljudeffekten (kopplad till Hawks svärd); varje gång nån dör (kan minimeras till 3 för en stridsscen eftersom det kan bli svårt att hålla räkningen); varje gång den galna discomusiken drar igång; varje gång det är en dålig specialeffekt; varje gång det är en corny flashback scen; varje gång översidan på dekoren är synlig. Det blir en bra fylla!
federico033
2009-10-04
Hawk, hjälten utan känslor (allvarligt talet, mannen rör inte en min under hela filmen) och världens sämsta lokalsinne; tappade räkningen på hur många ggr han red förbi samma träd och Voltan, se upp! han kommer skiva ditt bröd. ja filmen är ful, billig och akompanjerad av en episk synthslinga från en sådant där billig batteridriven Casio småungarn brukar få i present. men som den fulaste kattungen i en oönskadkull så kan man inte annat än att ta den till sig, en trea får den
Zuzz
2009-10-04
Jaaduu, inget vidare. Fulare specialeffekter får man leta efter. Tradigt som dåliga skådespelare. Allmänt dålig, gillade dock dvärgen och alven, men alvens röst var bara för mesig. En 2a.
Trüffelschwein
2008-03-28
En etta, men de "häftiga" actionscenerna fick upp den till en tvåa!
abbenisse
2008-03-27
lite underligt händelseförlopp och det tycktes som att allting låg på ca 10 min gångavstånd från varandra... men en viss charm hade den ju.
zem
2006-01-19
Otaliga skurkar dör i raskt takt där det som står på spel i slutändan bara är en kista med guld. Underhållningsvärdet består i dåliga specialeffekter och ologiska händelser som blir ofrivilligt komiska. Trevlig musik.