Super 8 - Eight Millimeter

Den anonyme familjemannen och privatdektiven Tom Welles får ett uppdrag av en rik änka, vars man just har dött. Det enda spåret i fallet är en smalfilm - "Snuff-movie" - där man ser en ung naken kvinna bli mördad framför kameran. Är filmen äkta eller falsk? Med hjälp av den tuffe porraffärexpediten Max beger sig Tom ut på en ohygglig resa ner i porrslummen. En resa som blir en brutal kontrast till Tom Welles trygga vardag. Han bara måste finna svaret.

Originaltitel 8MM
Regissör Joel Schumacher
Manus Andrew Kevin Walker
Genre Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Nicolas Cage, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Catherine Keener, Chris Bauer, Amy Morton, Myra Carter, Jenny Powell, Norman Reedus, Torsten Voges

Dicken96
2015-09-12
Den här tyckte jag var rätt grym. Svaf fyra får den!
JonteW
2015-05-04
Mycket spännande och mörk thriller av Joel Schumacher där Cage fungerar bra i rollen som privatdetektiven Tom Welles som tar sig an ett fall angående en snuff-film. Oförtjänt underskattad av kritiker när det begav sig.
2014-11-15
En väldigt våldsam thriller med Nicolas Cage, funkar det? Nja inte riktigt, filmen börjar väl bra men sen så sjunker den systematiskt fram till det fega slutet. Skådespelarna sköter sig väl och det är alltid kul att se Stormare i sin "amerikanska" roll som brukar innebära någon halvgalen och väldigt suspekt person, men han är rolig.
Tatty
2014-09-07
Rätt så spännande film med Nicholas Cage som gör rollen så bra och starkt.
fanny7504
2014-06-09
Gillar verkligen den här filmen. Obehaglig och mörk stämning genom hela filmen och bra skådespelare. Min favorit är ju helt klart Stormare.
2014-05-23
Andra titten på den här och det kändes lätt att konstatera att det fortf är en utmärkt och småäcklig thriller. Många minnesvärda biroller och Cage funkar bra i huvudrollen.
Ojhda
2014-03-12
Når just nu precis upp till en fyra. Kan bli en stark trea när den får sjunka in lite. Oavsett väldigt bra! Väldigt mörk obehaglig film med en Cage som faktiskt gör bra ifrån sig. Blir aldrig långtråkigt att följa med honom när han utreder sig fram i denna mörka värld. Bättre än förväntat!
ClintanTheKing
2014-02-19
Nära 4an, bara inte riktigt där! Men jag gillade denna film starkt. Obehaglig thriller var ordet. Trots ganska lång speltid tycker jag den håller upp bra tempo och intresse hela vägen ut. Cages har ett par vassa roller trots att han inte är någon favorit i mina ögon. Denna tillhör en av hans bästa då han spelar mycket bra som privatdeckare. Bra val av folk i birollerna också. Gandolfini, Phienix, Stormare... bra soundtrack. En helt klart sevärd thriller ska jag säga.
Lidas
2013-09-30
Vanlig deckare fast lite råare. Budskapet; vanliga folk är vider.
Adore3e
2013-08-09
Jag såg denna första gången för kanske 10 år sedan. Nu när jag tittade på den igen slås jag av att den inte åldrats illa utan är precis lika obehaglig och trovärdig som sist. En av de få filmer där jag faktiskt tycker Nicolas Cage är bra. Mycket sevärd.