3.4

Sun Scarred

Katayama är på väg hem till sin familj när han stöter på ett gäng ungdomsligister som misshandlar en man på en bakgata. Han går emellan och vinner mot alla odds slagsmålet. En av ligisterna beslutar sig för att hämnas och kidnappar och mördar Katayamas lilla dotter. Mördaren åker fast, men istället för att Katayama får stöd och tröst får han istället själv stor del av skulden. Inte långt därefter begår dessutom hans fru självmord och Katayamas liv slås helt i spillror. Tre år efter händelserna släpps mördaren - nu med en ny identitet - fri och när Katayama får reda på detta tar han direkt upp jakten på honom.

Originaltitel Taiyô no kizu
Alternativ titel Scars of the Sun
Regissör Takashi Miike
Manus Toshimichi Ohkawa
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, 2000-tal
Skådespelare Shô Aikawa, Aiko Satô, Satoshi Morimoto, Satoshi Tomiura, Yutaka Matsushige, Hiroshi Katsuno, Yasukaze Motomiya, Toru Kazama, Sei Hiraizumi, Kenichi Endo, Shin Takuma, Miho Ninagawa, Mao Sasaki

Engravadlax
2014-06-21
Agerandet är på amatörnivå, emellanåt ganska dåligt. Fotot är sådär. Manus lite trist, ibland övertydligt, ibland fånigt. Blir hyfsat några minuter framåt slutet, men det räcker inte riktigt.
-kakihara-
2013-11-16
Svag fyra av fem, den blir bättre och bättre ju längre filmen går. Härlig ångestfylld atmosfär.
schramm
2013-03-08
Härligt med lite äkta japansk ångest, det piggar alltid upp på kvällskvisten. Miike gör ångesten tätare, obehagligare och äkta, tillskillnad mot liknande "hämndfilmer" från asien. Skippa popkornen, beväpna dig med rakblad och sake, för en helkväll. En av Miikes absolut bästa. Nära högre betyg.
answai
2012-03-05
En bra film, om än inte riktigt så djup som den tror sig vara. Offret som utpekad förövare, i all ära - men blir lite väl schablonartat och orealistiskt (polisernas agerande, att ingen ifrågasätter etc). Likväl en film med stora förtjänster, övergången mellan färg och svart/vitt sker snyggt och meningsfullt. Överlag välspelad, och våldet är inte överdrivet. Några intressanta scener, om än gränsande till övertydliga (när pojken börjar gråta och ropa efter mamma.... ja, vi förstår). Men som spänningsfilm är den bra och inte enkelt förutsägbart.
foppa99
2011-10-23
väcker intressanta frågor som man bör fundera på
Kimchi
2011-09-22
Även jag har omvärderat denna efter en omtitt och det får nog bli en 5:a. Tycker också det är Miike's bästa film
Benizakura
2010-11-17
Har sett om filmen nu, femman är given. Ångrar djupt min förra betygsättning.

2010-10-31
Miikes bästa film och tillsammans med Love Exposure den bästa film jag sett från 00-talet. En hårdkokt nagelbitare som tar upp sorg, hämnd och desperation - en mycket kylig och omskakande film med enastående skådespeleri. Mycket tankeväckande.
Benizakura
2010-06-07
Första och sista halvtimmarna är bland det bästa jag sett i år. Mittenpartiet kunde gott ha kortats ner en smula, då hade femman varit given. Men det är en kanonbra film hur som helst.
zonk
2009-12-19
bottennapp.. saknar totalt den charm som även de mest lågbudget och taffliga miike-rullar brukar ha.