2.6

Sukiyaki Western Django

Två gäng - de vita, respektive röda - har fullständigt tagit över en liten byhåla i jakten på en nedgrävd guldskatt. Den ensamme ryttaren anländer och ombeds välja sida i striden.

Originaltitel Sukiyaki Western Django
Regissör Takashi Miike
Manus Takashi Miike, Masa Nakamura
Genre Action, Western, 2000-tal
Skådespelare Hideaki Ito, Masanobu Andô, Kôichi Satô, Kaori Momoi, Yûsuke Iseya, Renji Ishibashi, Yoshino Kimura, Quentin Tarantino, Christian Storms, Teruyuki Kagawa, Takaaki Ishibashi, Shun Oguri, Masato Sakai, Toshiyuki Nishida, Yutaka Matsushige

Zebulonm
2018-07-21
Sämre än förväntat.
ses11
2013-11-24
Om Miike är i sitt esse med "Dead or Alive 2", är han här en nedgången kreativ kraft, som lever på tröttsamma klichéer.

2013-05-20
att jag kämpade länge för att få tag i en oklippt version till rimligt pris var onödigt - en av miikes sämsta tycker jag
Sznax
2013-03-25
Här finns det man förväntar sig av en västern/samuraj hybrid (trots allt än generna väldigt lika). Att filmen är på engelska är en svaghet, för det är ganska många som har en rätt usel engelska och det blir ganska tröttsamt. Storyn är kliché och så också väldigt många av karaktärerna. Tillbakablickarna är snygga och så också inledningen. Men det som i slutändan höjer filmen är den slutgiltiga fajten. Den är riktigt bra gjord, med fantastisk klippning. Betyg 5.2
Murvel48
2013-03-15
Nåja, en tvåa. Men den hade känts starkare om dom talat japanska.
TheJack
2012-10-28
Det här var ändå över förväntan och förtjänar kanske rentav en trea. Självfallet är den töntig och tunn, men det är givet. Förhoppningarna som inledningen - med fina handmålade kulisser - ingav, infriades visserligen inte, men Miikes pastich funkar bättre än exempelvis Tarantino eller Rodriguez's gör. En del stilgrepp känns tröttsamma, men oväntat många funkar ändå. Dessutom är det svårt att inte falla för att alla skådespelare är japaner men snackar på (tafflig) engelska.
Hindsight
2012-08-27
Uppenbarligen får vilken ärkesmörja somhelst klassificera sig som film numera. Det är inte minst Sukiyaki Western Django beviset på. Detta måste vara ett av de sämsta rullarna jag någonsin sett. Varför låta alla prata engelska exempelvis? vissa av skådisarna är duktiga, andra hade lika gärna kunnat snacka arabiska. Typisk Tarantino och miikehandling, två män vars filmstil till viss del liknar varandra (i vart fall innan tarantino började göra storfilmer för filmbolagen). Storyn hade kunnat bli något, men slutresultatet är på sin höjd oengagerande och "själlös" i brist på bättre ord.
cm_rollo
2012-08-12
Miike kan mycket bättre än det här. Känns väldigt ojämnt och tarantinos karaktär är mest störande. En del scener är riktigt läckra dock och trots den knackiga engelskan gillade jag många av karaktärerna.
2012-03-04
En intressant tolkning av Django! Smått seg första timmen men sen händer det saker..Snygga kamera vinklar och zoomningar + mycket pang pang och blodshämnd&våld lämnar en 3a åt denna skapelse...
Mat1az
2012-02-03
Kul filmidé. Hur hade "Vilda Västern" sett ut om Japanerna hade kommit till Amerika först? Kanske som i Sukiyaki Western Django av Takashi Miike. Samurai-gunslingers som snackar engelska med japansk brytning. Älskar miljöerna med klassiska Japanska hus i Westernmiljö, slutet är så jävla spot on! Här finns en salig blandning med referenser till gamla western's, i Japansk tappning. Storyn är lite sisådär och att Tarantino är med känns väl lite sådär det med. Man vet ju att han är med bara för att ge publicitet till filmen. Men överlag gillar jag de här underhållande 120 minuterna.