2.2

Suedi

Vad skulle du göra om du hittade 30 miljoner kronor? När Mahmod gör just detta vet han exakt vad han ska göra; skaffa sig en ny identitet och bli sedd som en svensk, en riktig Suedi.

Originaltitel Suedi
Regissör Manuel Concha
Manus Manuel Concha
Genre Drama, Komedi, 2020-talet
Skådespelare Agnes Lindström Bolmgren, Kardo Razzazi, Suzanne Reuter, Johan Ulveson, Ann Petrén, Claes Månsson, Filip Berg, Göran Ragnerstam, Orhan Bicen, Christian Hillborg, Claudia Galli, Danny Saucedo, Mehri Sharifi, Amer Hanna

andersg
2022-06-14
Många skratt genom filmen, är väl ett bra betyg för en komedi. Inte särskilt avancerad men inte heller tråkig. Lite overklig cast
Nalleman
2021-12-21
Fy tusan vilken seg och tråkig film! Hade hoppats på något bra med Ragnerstam och Ulvesson i rollistan men ack så jag bedrog mig.
Körsbär
2021-12-18
Lite klassisk tänk blandat med nytt, det funkar helt klart. Jag är underhållen, en film jag garanterat skulle rekommendera.
Undine
2021-12-06
Fin och kul idé. Men storyn är lite platt bitvis. Trevligt att de fått med så många spännande skådespelare så kvaliteten är hög, fast storyn är lite förutsägbar och som sagt, platt.
Jompalompier
2021-11-16
Över förväntan, garvade högt flera gånger.
Christofer
2021-10-27
2021-10-23: Första 2/3 av filmen skrattade jag mer än jag gjort på väldigt länge. Sedan var det som att det vände tvärt och blev som en helt annan film totalt. Manus och karaktärer gick inte att känna igen och upplösningen var inget annat än bajs.
Krantzylvania
2021-10-18
jag såg inte klart den men den är verkligen värd en etta. är det meningen att man ska känna igen sig i huvudrollens spaningar om svenskar? mönstrade strumpor osv. det är nog mer någon övre medelklass han beskriver.
Murvel48
2021-10-15
Jag blev positivt överraskad! En mysig film.
Ful_fisk
2021-10-11
Hur mår svensk komedi egentligen? De senaste årens nedstamp i denna genre har inte varit vackra. Influensen från YouTube-humor har tveklöst påverkat mycket av stilen, vilket gör allt filmerna känns ganska hafsiga och billiga med ett tempo som tycks vara livrädd för allt som kan ses som segt eller allvarligt. Visst, detta är inte i närheten lika uselt som katastrofen Snälla kriminella, men lite mer ansträngning för att skapa någon form av visuellt språk och dynamisk pacing i långfilmskomedier behövs för att få sådana här filmer att flyga. Filmens början är traditionell med det klassiska greppet att börja med slutet och låta berättarrösten guida oss fram dit, men det känns mer som när Nisse Hults historiska snedsteg använde knepet än när Maffiabröder gjorde det, trots att det tveklöst är den sistnämnde som inspirerat. Men storyn i sig är ju ganska dum, dels fallerar det hela ju direkt på att huvudpersonen inte ser ett dugg mer "svensk" ut bara för att han sätter in två blåa linser, men hey, det är ju en komedi. Men det är alldeles för hafsigt och lättviktigt berättat, och aldrig tillräckligt roligt. I den sista akten genomgår den kvinnliga huvudrollen en total personlighetsförändring för att leda storyn i riktningen där den ska avslutas på ett ganska korkat vis. Där ballar det ur rätt ordentligt, och trovärdigheten är obefintlig även i denna films redan ganska skruvade värld. Dessutom skulle jag vilja påstå att hon visar en otroligt rasistisk människosyn i och med hur hennes bild av den manliga huvudrollen förändras, vilket jag inte tror var filmens avsikt. Det blir bara obekvämt, och mindre roligt. Men jag kanske analyserat lite för mycket. Det här är mest en film som ska locka till skratt och kanske en och annan tanke om segregation i Sverige. Dessvärre lyckas den med varken eller, utan får mig mest att ställa frågan om hur svensk komedi egentligen mår.
finkan
2021-10-08