BETYG
2.5
av 5
2.5
av 5
Suburbicon

Suburbicon är en fridfull, idyllisk förort med fina hem och välskötta gräsmattor... det perfekta stället att flytta till för en familj, och sommaren 1959 gör familjen Lodge just det. Men under den lugna ytan maskerar sig en störande verklighet, eftersom pappan och maken Gardner Lodge måste navigera i stadens mörka del av förräderi, svek och våld.
Originaltitel | Suburbicon |
Regissör | George Clooney |
Manus | George Clooney, Ethan Coen, Joel Coen, Grant Heslov |
Genre | Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal |
Skådespelare | Matt Damon, Julianne Moore, Oscar Isaac, Glenn Fleshler, Noah Jupe, Alex Hassell, Gary Basaraba, Jack Conley, Karimah Westbrook, Tony Espinosa, Leith M Burke, Richard Kind, Megan Ferguson, Michael D Cohen, James Handy, Ellen Crawford, Mather Zickel |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 176 |
Filmnummer | 125660 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Stort plus för tidsbilden och storyn som inte enbart kretsar kring huvudpersonerna, utan har ett viktigt sidospår i form av den andra familjen. Fick lite Hitchcock-vibbar emellanåt vilket aldrig kan vara dåligt. Säker regi av Clooney som var och snuddade på 4:an många gånger, men som får en stark 3:a pga slutet som jag inte gillade.
Trodde aldrig att jag skulle dissa en film där bröderna Coen haft sin hand med, men det här är verkligen inte bra. Det känns som att George Clooney inte visste vad han skulle göra med manuset och resultatet blir därefter.
Jag gillar i allmänhet filmer som utspelar sig i 50-talets amerikanska förortsidyll med tillhörande förljugna fasad och medelklassdekadens. Den här filmen lyckas också bra med att dra nytta av den spelplatsen, och det är underhållande svart komedi som vi bjuds på. Både Matt Damon och Julianne Moore passar väldigt bra i sina roller, och Coen-brödernas humor lyser igenom trots att det är Clooney som står för regin. Jag gillar dessutom att historien med den svarta familjen hela tiden rullar i bakgrunden som en givande parallell, men som aldrig riskerar att ta över hela filmen
Allt är inte vad det ser ut att vara, så kan man kanske sammanfatta denna makabra historia. Den tog på något vis en annan riktning än vad jag trodde först och sen började man ana var det barkade hän. Kunde tyckas enkel men den hade sina poäng och vinklingar, så det fanns en del saker att fundera på, det gillar jag och en sak till jag gillar är förstås Matt Damon.
Bra i sin bissarhet, gav Dirk Gently-vibbar, och det gillar jag.
Är bitvis smått genialisk i skildringen mellan problem och problem, de vitas problem är skapade, de mörkas är påtvingade. Borde egentligen finputsats lite mer då filmen hade potential att kunna bli en riktig klassiker, nu var den bara bra, även om det är inte så bara.
Extremt ångestframkallande film.
Jag finner få saker inom film lika irriterande som när man medvetet klipper en trailer för att totalt ändra intrycket av filmen i fråga. Riktig dyngfilm detta.
Film som spretade åt olika håll och kändes därför ofokuserad. Coen-underhållande och ytligt så det var aldrig tråkigt. Betyget är svagt.
Det här var verkligen inte bra. Jag läste nån recension där man skrev att det här enbart hade kunnat bli bra om Coens själva tagit tag i regin - det kan stämma, men jag tror att manuset och helheten inte hade gått att rädda då heller, utan att skriva om det rejält. Finns en anledning till att de låtit manuset ligga o samla damm i 19 år.
Historien i sig är det absolut inget fel på och ensembeln är superfin, men det är så mycket lösryckt, så mycket scener och saker som inte funkar alls.
Hela den här rasism-delen av filmen är ju fin, även om den känns rätt menlös i och med att den egentligen bara finns med för att "hjälpa till" mot slutet.