3.9

Style Wars

Innan Style Wars hade premiär för 20 år sedan var graffiti i det närmaste ett okänt begrepp i Europa. Det var först med denna klassiska dokumentär som det stod klart att New Yorks tunnelbana i början av 80-talet regerades av tonåringar beväpnade med sprayburkar och spritpennor. De stålgrå tågen förvandlades till färgsprakande rullande konstverk, enligt vissa. Men borgmästaren och polisen var av motsatt åsikt. I detta tidsdokument passerar graffiti- och breakdancelegender revy till tonerna av genuin old school-rap.

Originaltitel Style Wars

2017-09-08
"The object is mooore"
svart_mjölk
2013-02-02
ganska seg trots intressant tema.
kakbakarn
2012-04-06
Ja men vad sjutton, jag älskar ju sånt här. NY, tidigt 80-tal - finns få saker jag romantiserar mer.
Semiramis
2011-10-31
Hahaha, vilka idioter! Väldigt vinklad dokumentär om ett fåtal talanger och en mängd frustrerade tonårsvandaler.
johansk8
2011-07-15
Mycket exotisk film. Känns långt ifrån DDR-Sverige. Härlig scen när de visar i en tagning hur en graffitivägg växer fram.
thebully
2011-06-27
graffiti är konst - om man är duktig
rootical
2008-09-07
Bästa graffiti dokumentären

2008-04-06
Sevärt tidsdokument, kul att få en inblick i NY:s subkulturer på 70-talet..
dheym
2008-04-01
Filmen betyder väldigt mycket för mig, och är man det minsta intresserad av vad graffiti är och dess rötter ska man se denna. Breakingdelarna kan bli lite ointressanta, men det spelar ingen roll, det här är Style Wars, klockren 5:a!
arru
2008-03-01
Otroligt intressant om hiphopens första stapplande steg. Lite långdragen.