3.6

Strejken

Strejk planeras bland fabriksarbetare. Man kallar då in spioner och agenter för att undersöka vilka som står ansvariga för dessa idéer. När en man hänger sig efter att ha blivit falskt anklagad för stöld, bryter strejken ut.

Originaltitel Stachka
Alternativ titel Strike
Regissör Sergej M Eisenstein
Manus Sergej M Eisenstein, Valeryan Pletnyov, Ilja Kravchunovskij, Grigorij Aleksandrov
Genre Stumfilm, Drama, 20-tal
Skådespelare Grigorij Aleksandrov, Aleksandr Antonov, Yudif Glizer, Michail Gomorov, Ivan Klyukvin, Maksim Shtraukh

Sheepy
2024-02-23
Strike imponerar filmtekniskt med både innovativa kameravinklar, närbilder och scenövergångar. Handlingsmässigt är inte filmen lika lockande och framför allt i andra halvan börjar intresset dala mer och mer. Sergei Eisenstein var absolut en pionjär vad gäller komposition/regi men skildrandet av humanismen och folkets stryka fumlas tyvärr bort i presentationen. Oavsett är det absolut en sevärd produktion. Dessutom får vi bevittna några riktigt brutala scener, åtminstone för att vara från 20-talet.
martineden
2019-09-17
Eisensten har verkligen en patenterad stil och är en oerhört visuellt orienterad berättare, vilket blir ännu mera prominent med tanke på stumfilmsmediet. Eisensteins filmer utgör nästan alltid ett perfekt äktenskap mellan bild och musik. Detta är en riktigt lysande film. Kännetecknande och något unikt för Eisenstein är att han inte skildrar individuella öden utan snarare "processer" som innefattar ett historiskt skeende med ganska stort persongalleri. Detta är fortfarande en ganska innovativ form och Eisenstein bekräftar sin position hos mig som en av de främsta regissörerna någonsin! Snudd på mästerverk!! 4+/5-
mattarello
2014-10-30
Strejken är ett visuellt mästerverk!
Tonti
2013-12-04
Inleder med stor energi och helt fantastiska bildlösningar men man tröttnar halvvägs och mot slutet är det bara olika folkmassor som springer mot varandra och slår motståndaren i huvudet. Eisensteins anti-humanistiska approach är mycket intressant men borgar för ganska utmattande upplevelser.
JimCarrey
2013-02-18
Mysig rulle. Slutscenen är fenomenal. Klar trea
koldowsky
2012-10-23
Helt fantastisk! Vilken rulle!
Redwood
2012-05-11
Om man inte begriper att denna film är politiskt präglad så är man nog tappad bak en vagn. Jag har nog lite svårt för stumfilm. Det kommer sig av att jag inte sett så många. Men eftersom jag såg och älskade The Artist så ska jag försöka lotsa mig genom stumfilmsdjungeln. Den torftiga karaktärsskildringen är ett resultat av filmens tillkomst, men bildlösningarna och scenbytena var väldigt imponerande, och lekfulla. Det känns som om dne unge Eisenstein (vilket namn!) leker sig fram till ett resultat. Very good!
goeran
2012-04-19
Sergej M Eisensteins film Strejken från 1925 innehåller en hel del intressanta bildlösningar men den är inte alls lika snygg som exvis Pansarkryssaren Potemkin. Avsaknaden av djupare personskildringar är naturligtvis en brist men det var ju ett medvetet val från Eisensteins sida; i stället för skildra enskilda individer befolkar han sina filmer med svarta och vita schabloner i syfte att förmedla sitt och Stalins politiska budskap.
labi
2012-04-11
En föraning om vad som sedan skulle komma, visst. Men vilken föraning! En av de absolut bästa stumfilmer jag någonsin sett. Fantastiska bildmontage, ett driv i klippningen och ett tidsdokument av Guds... f'låt... Marx nåde. Bitvis vidriga scener för vänner av barn och djur. Det här är något helt annat än hans urtrista Ivan-filmer!
AlbinWesley
2012-03-05
Jag blev betagen av de kalla industimiljöerna och brutaliteten som måste ha varit väldigt rå för sin tid. Väldigt passande humor och smart montageklippning på det och man är i hamn.