2.1

Strandvaskaren

För ganska exakt ett hundra år sedan mördades tre manliga elever på Hellestads internatskola av en bonde från trakten. Efter morden dränkte sig bonden i en närbelägen sjö. Hans kropp återfanns aldrig. Generationer av elever på Hellestad har hört historien och utvecklat legenden om Strandvaskaren: den drunknades vålnad som en gång om året återvänder till Hellestad. Sara går nu på internatskolan och skriver på ett skolarbete om strandvaskarlegenden då mystiska saker börjar hända. En elev försvinner spårlöst och Sara hittar ett nyskrivet brev från en skolkamrat som tidigare begått självmord. Samtidigt som eleverna förbereder den årliga festen för strandvaskaren rör sig något okänt och skrämmande genom Hellestads korridorer.

Originaltitel Strandvaskaren
Alternativ titel Drowning Ghost
Regissör Mikael Håfström
Manus Mikael Håfström, Vasa
Genre Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Rebecka Hemse, Jesper Salén, Anders Ekborg, Rebecca Ferguson, Jenny Ulving, Daniel Larsson, Peter Eggers, Kjell Bergqvist, Stig Engström, Anders Ahlbom, Frans Wiklund, Erik Hultqvist, Helena Mattsson, Kerstin Steinbach, Bojan Westin, Tommy Andersson, Sasa Bjurling
Filmnummer 19346

Skapad 2019-11-01 av krufo
Den svenska populärkulturen, i synnerhet ungdomskulturen, är oerhört amerikainfluerad. Förutom att man kan se många spår av amerikanska förebilder i svensk film finns det en tendens att försö...   Läs mer »

2022-04-09
Minns att jag inte gillade den när den kom, så en omtitt var riskabelt. Så här 18 år senare är den faktiskt inte så tokig. Kanske beror det på att filmerna som görs idag generellt håller lägre kvalitet? stabilt försök till slasher/mysterium i bra miljöer där skådisinsatserna minst sagt varierar, men håller ändå ihop. Ångrar inte att den fick en andra chans.
2022-01-22
Måste vara en av det vårdslösaste film jag såg när den kom....
Zingostar
2017-10-25
Jag gillar verkligen denna film. Känns som att Håfström har gjort en film med internationella vibbar när det gäller genren skräckis/thriller.Jag tycker hela ensemblen gör det bästa som de bara kan med handlingen. Någon scen i slutet drar ner helhetsintrycket. Men en stark 4 blir det från mig. Kan rekommendera denna för det är något så ovanligt som en modernt filmad svensk film. Alltså inga långa scener där man filmar ingenting eller tystnad i 5 minuter.
2016-07-20
Tycker det här är en av de bättre svenska skräckfilmerna som gjorts. Spännande, oförutsägbar, ganska otäck och bra skådespelare. Istället för att undvika klichéer verkar Håfström ha försökt samla dem på hög men det funkar faktiskt.
RadioSaga
2015-01-28
Njaa.. Helt okej, och alltid roligt när Sverige vågar sig på en annan genre än just familjekomedi.
2014-12-04
Dels så känns hela filmen som en liten hyllning till sena 70- och tidiga 80-talets skräckfilmer för man har snott den mallen helt av. Dels gillar jag att alla svenska unga skådisar som jag irriterar mig på mig blir mördade. I övrigt är det både tunt och rätt darrigt men de två tidigare nämnda momenten höjer betyget för mig. 2-
LacombeLucien
2014-06-17
Fan.
silvertrain
2013-09-25
En bra svensk skräckfilm. Tycker att det är roligt när det görs svenska skräckfilmer för det är inte så ofta det görs. Bra story och bra underhållning och spänning. Även rätt oförutsägbart. Klar trea.
LordKaoz
2013-06-12
Överraskande bra faktiskt!
ziferN
2012-10-03
Helt ok och bitvis underhållande svensk slasher som började rätt så charmig men den sista halvtimman drog i princip ner allt det. Men det är lite kul med svensk skräck och jag ville se vad dom kunde göra med slasher-genren. Det är en ganska standard hollywood-slasher med en vanlig story, inget nytt men misslyckas underhålla hela vägen. Men filmen gick ändå att kolla på och den hade ibland helt ok regi. Betyget landar på en svag trea, eftersom sista halvtimman drog ner filmen.