Stoker

Efter Indias fars död flyttar den okände och gåtfulle morbrorn Charlie in med India och hennes emotionellt instabila mor. India har misstankar om morbrorns motiv men trots det känner hon sig ändå dragen till honom.

Originaltitel Stoker
Regissör Park Chan-wook
Manus Wentworth Miller
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Mia Wasikowska, Matthew Goode, Nicole Kidman, Dermot Mulroney, Jacki Weaver, Phyllis Somerville, Alden Ehrenreich, Lucas Till, Judith Godrèche, Ralph Brown, David Alford

2021-07-01
Tempot är väl så där men annars är filmen bra. Bra skådisar. Svag 4:a.
RustyFilm
2018-09-08
Känns som regissör Chan-wook Park här prioriterar sitt konstnärliga uttryck så hårt att det stör intrigen. Intrigen som redan i grunden är tunn (manus Wentworth Miller). De konstnärliga ambitionerna gör att det trots allt finns en del mysiga scener och ett helt OK soundtrack.
LunaAmetist
2018-01-12
Spännande film som tilltalade mig från start! Jag tycker den var vackert filmad/fotad och hade en intressant och välspelad huvudkaraktär spelad av söta Mia Wasikowska. Det var lite annorlunda att se Nicole Kidman som en sidokaraktär, för enligt mig var hon inte med så mycket i denna film som jag är van att se henne i hennes andra filmer. Gillade även musiken och eftertexterna som gick baklänges. Denna film stack ut på fler än ett sätt och det är bra!
MetalJukebox
2016-09-17
Den här ändå en påtaglig stämning och obehag. Gillar stilen en del, dock känns det som att själva filmen blev förlorad i stilen. Det lyckas på något sätt nå ett resultat som känns lite udda dock.
Bozze80
2016-04-28
Mystisk stämning som byggs upp filmen igenom, bra skådespelare, aningen märklig bitvis (på ett dåligt sätt), snyggt filmad. Spännande och oberäknelig!
2016-01-01
Bra stämningsuppbyggnad, men ju fler pusselbitar som läggs desto mindre intressant blir det. Snyggt foto som tenderar att bli aningen pretentiöst. Kidman medioker som vanligt. (7/15)
Murvel48
2015-11-14
Filmen började urtråkigt men så småningom segade den sig faktiskt upp till en svag trea. Det gäller att motstå frestelsen att stänga av.
eodling
2015-10-16
Obehaglig kommer inte att se igen
paui
2015-09-20
vidrig
annihilat0r
2015-05-14
"Stoker" är en mystisk berättelse som attraherar. Mycket är märkligt, men det är jag relativt okej med. Det vilar en kittlande spänning – en ständig oro i luften. Trovärdiga skådespelare som faktiskt spelar ganska läskiga karaktärer. Definitionen av en kuslig film.