3.1

Stillwater

En far reser från Oklahoma till Frankrike för att hjälpa sin dotter som sitter i fängelse för ett mord som hon hävdar att hon inte har begått.

Originaltitel Stillwater
Regissör Tom McCarthy
Manus Tom McCarthy, Marcus Hinchey, Thomas Bidegain, Noé Debré
Genre Drama, Kriminalare, Thriller
Skådespelare Matt Damon, Camille Cottin, Abigail Breslin, Lilou Siauvaud, Deanna Dunagan, Idir Azougli, Anne Le Ny, Moussa Maaskri, Isabelle Tanakil, Naidra Ayadi, Gilbert Traina, Pierre Piacentino

mammene
2022-08-06
Här kommer verkligen Tom McCarthys styrka fram att skildra olika personligheter med varierande bakgrunder och föra ihop dem. Just Matt Damons karaktär är så mångbottnad och intressant och han gör här en rollgestaltning som jag nog tycker är bland det bästa han gjort. Man får med så mycket här utan att skynda på, något jag uppskattar. Det enda som stör en aning är dottern som spelas av Abigail Breslin, vet inte riktigt vad det är men hon kändes inte trovärdig, hon kanske bara inte passade i sin roll. Vissa delar av händelseförloppet fick jag inte riktigt ihop, men det är ingen stor grej. Många tankar skapade denna film efteråt.
StureStenhög
2022-08-06
Komplexa karaktärer och berättad utan den slags ängslighet som så ofta präglar dagens amerikanska filmer. McCarthy är väldigt bra på att skildra möten mellan människor från olika världar, och det här blir en naturlig och engagerande samtidsskildring som gör helt rätt i att ta tid på sig. Matt Damon är fantastiskt bra i huvudrollen och levererar en verkligt mångbottnad karaktär. Abigail Breslin övertygar dock tyvärr inte i rollen som dottern, och scenerna med henne blir därför i allmänhet de svagaste. Filmen har också emellanåt lite svårt att balansera mellan thriller och drama, men det är en ganska stark trea
Hanness
2021-11-26
Vet inte riktigt vad jag ska ge den för betyg, inte bra men inte heller dåligt.
Spook
2021-11-20
helt ok. kände mig mer dragen till storyn om matt damons karaktär och hur han hade det än dotterns story.
2021-09-20
Tom McCarthy är bra på att skriva lite underrepresenterade karaktärer i lite ovanliga miljöer. Det är en mångfacetterad och speciell historia vi får se och det känns naturligt. Det är ingenting som är fantastiskt direkt men det är intressant, engagerande, underhållande och har något att säga mest hela tiden. Starka bikaraktärer lyfter känslan också. En stark trea, men fyran känns inte direkt nära.
PeterTheW
2021-09-13
Fin och mysig men småseg.