3.1

Farväl Europa

Farväl Europa följer den österrikiske författaren Stefan Zweigs år i exil. Efter att ha flytt Nazi-Tyskland på grund av sin judiska härkomst reste Zweig mellan Buenos Aires, New York och Brasilien på jakt efter ett nytt hem. Filmen skildrar Zweigs kamp för att förstå och acceptera händelserna i Europa och sitt före detta hemland Tyskland.

Originaltitel Vor der Morgenröte
Alternativ titel Vor der Morgenröte - Stefan Zweig in AmerikaStefan Zweig: Farewell to EuropeStefan Zweig, adieu l'Europe
Regissör Maria Schrader
Manus Maria Schrader, Jan Schomburg
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Josef Hader, Barbara Sukowa, Tómas Lemarquis, Lenn Kudrjawizki, Nahuel Pérez Biscayart, Charly Hübner, Ivan Shvedoff, Matthias Brandt, Harvey Friedman, Nathalie Lucia Hahnen, Naomi Krauss, Cristina do Rego, Manuel Cortez, Aenne Schwarz

Myllo
2018-09-18
För mig som läst hans storartade självbiografi "Världen av i går" och "Schachnovelle" som han berättar om i filmen är detta av stort intresse. Episoderna är mycket talande för hans situation och skickligt framställda. Mitt betyg: 3,4
haajen
2018-08-06
Kanske inte så mycket till film, det hela består av ett antal korta episoder, men det är intressant och välregisserat.
mammene
2018-02-17
Tyvärr blev det lite för anonymt om man inte visste något om Zweig i förväg, inget personligt porträtt kändes det som och ingen egentlig handling, det bara flöt på.
Shaz
2017-11-20
Lite tråkig för oss som inte känner Stefan Zweig. Jag hade hoppats på snäppet mer drama, som kunde fånga mig som ickekännare. Men icke.
goeran
2017-08-11
Maria Schraders Farväl Europa (Vor der Morgenröte) är en intressant om än något rapsodisk skildring av författaren Stefan Zweigs sista levnadsår.