Steamboy

En ung uppfinnare lever i 1800-talets Storbritannien. Snart kommer världens första världsutställning att hållas och en fantastisk uppfinning, kallad "Ångbollen", dyker upp hos uppfinnaren. Avsändaren är hans egen farfar, som är bosatt i USA. Ett företag vid namn O'Hara Foundation vill dock lägga vantarna på uppfinningen...

Originaltitel Suchîmubôi
Regissör Katsuhiro Ôtomo
Genre Anime, Action, Äventyr, Animerad, Drama, 2000-tal
Skådespelare Kiyoshi Kodama (röst), Manami Konishi (röst), Katsuo Nakamura (röst)
Filmnummer 20007

Rixn
2015-06-20
Snygg kugghjulsporr! ..men lyckas inte fånga mig. Satt mest och tänkte på Studio Ghibli.
ilBrutto
2014-05-20
Tappade helt intresset efter 30 minuter. Snygg men jättetråkig i längden
osaka
2013-06-21
Snygg men otroligt tjatig
spielmitmir
2013-01-04
Japansk berättarteknik är inte för den trångsynte... Väldigt snygg film med mäktiga animationer och häftiga scener. Såg den på en filmkväll med steampunk-tema och där gjorde den sig utmärkt! För lång och invecklad för högre betyg, men snubblande nära en 4:a.
Gumsamumsa
2012-10-08
En galet lång film med dåliga karaktärer och tjatig handling. Inte ens snygg teckning räddade den här.
Taliah
2012-08-19
Snyggt gjord, men så extremt långtråkig och enformig att det blir plågsamt att titta på. Något trist kvinnobild också.
DrT
2012-08-19
Fy fan, det här var lika tråkigt och innehållslöst som en Michael Bayfilm på tomgång.

2012-06-06
Receptproducerad film med allt vad det innebär. Försöker sträcka sig åt alla möjliga håll men lyckas inte nå ut till något av de för fem öre.
kontorshunden
2012-04-15
Vacker animation, med extraordinära "kameravinklar", möter historiskt politiskt ställningstagande. Resultatet är bländande.
FarbrorKit
2012-03-20
Typ en och en halv timme för lång. Gillar steampunk, men inte så storskalig steampunk. Gillar också inte filmer där alla bara dör som flugor och huvudpoängen är att olika personer/saker/arméer slåss mot varandra. Men den hade ju jävligt fräna maskiner i sig också.