3.2

State of Play

Mordet på en lovande kongressmans älskarinna leder den undersökande journalisten McCaffrey in i en härva av mörkläggningar och politiskt maktspel på hög nivå där enorma summor pengar och politisk heder står på spel.

Originaltitel State of Play
Regissör Kevin Macdonald (I)
Manus Matthew Michael Carnahan, Tony Gilroy, Billy Ray
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Russell Crowe, Rachel McAdams, Ben Affleck, Robin Wright, Helen Mirren, Jason Bateman, Jeff Daniels, Michael Berresse, Harry Lennix, Josh Mostel, Michael Weston, Brennan Brown, Michael Jace, Sarah Lord, David Harbour, Barry Shabaka Henley, Katy Mixon

Olof_Gronlund
2023-12-25
Men oj vad nyskapande! Sa ingen, man har sett det här 100 ggr förut, förväntade sig alla vändningar och politiska spel osv. En film i mängden, smått orealistisk med såklart.
RustyFilm
2021-12-02
Visste inte mycket om det här vid filmstart men inser snart att det är en intriguppbyggnad man sett många gånger tidigare. En sjabbig men driven och översmart bohemtyp med hyfsat osunda vanor som hela tiden ligger steget före polisen i brottsutredningen. I det här fallet är sjasken dessutom journalist. Kände tidigt att det luktar TV-serie (och vid lite surfande efter titten fick jag min känsla bekräftad. Det här bygger på en brittisk TV miniserie från tidigt 2000-tal). Trots det icke innovativa konceptet har Kevin Macdonald (regi) och manusteamet på något sätt fått till en spännande och intressant thriller från början till slut (utan svackor). Bra gjort och snyggt är det.
picklessmulan
2016-11-07
Helt okej inte mycket mer. Inte så spännande eller bra som jag hade hoppats på :(. Men den funkar.
Roswall
2015-01-29
Klyschigt värre.
2014-12-30
Absolut en bra film tack vare fina skådespelarinsatser och regi men tyvärr tycker jag att filmen är alldeles för rak i sin handling för att vara en konspirationsthriller. Jag saknar lite mer twist i handlingen. Den så kallade twisten i slutet var inget särskilt att hurra för. 3+
oapelmo
2014-11-22
Filmvarianten av den brittiska TV-serien. En hel del plot-twists som avhandlas på strax över två timmar vilket känns lite ansträngt. Russel Crowe bär upp huvudrollen väl på fläskiga axlar. Förvånansvärt stort utrymme ges en sliten SAAB 900 coupe från -90, kul!
origC-J
2014-06-25
Högintressant tema, men tyvärr genomfört på ett alldeles för standardmässigt vis. Stabil trea, inte mer.
AlbinWesley
2014-06-06
Bra, det hålls kort och koncist. Har ej sett förlagan men för att pressa in sex timmars miniserieberättande på två timmars långfilm känns det inte så komprimerat ändå. Bra rollgestaltningar och schysst stämning. Gillar känslan av diverse 70-tals krimthrillers.
92axha10
2013-11-13
Gillade den skarpt. Stämningen är bra, tempot är lagom långsamt och framför allt så är Russell Crowe i högform.
answai
2013-09-11
En ganska intressant, om än föga originell handling: verkligheten har gått om filmen. Slutet är kanske inte det bästa, men snarare i hur de kommer på det (ärligt, de försäger sig?). Går inte till historien, men helt ok.