3.4

State of Grace

Terry Noonan återvänder till sina barndomskvarter i Hells Kitchen, de irländska kvarteren i New York. Denna gång som polis för att infiltrera den lokala maffian. Terry går sakta tillbaka till det liv han levde innan han blev polis, det som brottsling.

Originaltitel State of Grace
Regissör Phil Joanou
Manus Dennis McIntyre
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Gary Oldman, Ed Harris, John C Reilly, Sean Penn, Burgess Meredith, John Turturro, Robin Wright, James Russo, Joe Viterelli, Marco St John, Deirdre O'Connell, R D Call

Skapad 2019-11-29 av terrynoonan
Det här är mycket mer än bara än en gangsterrulle. Det är framförallt en karaktärsdriven film som är perfekt rollbesatt uti minsta biroll. Främst ser vi Sean Penn som Terry Noonan och hur han...   Läs mer »

2022-02-02
Var det här Oldman skapade sin hetsiga livsfarliga tok som han skulle göra många fler gånger? Stabil och till synes rätt bortglömd gangster/maffiafilm med en bra story och en rejäl skara bra skådisar. Att de slitna New York miljöerna även dem bidrar positivt är en självklarhet.
StureStenhög
2018-06-19
Sådana här filmer finns det verkligen massvis av, men den här lyckas iaf vara lite bättre än genomsnittet. Det finns vissa problem kring Penns karaktär, men det är snarare birollerna som är filmens styrka. Ed Harris, John C. Reilly och framför allt Gary Oldman är väldigt bra. I övrigt är det en stabil skildring av gangstertillvaron, och den håller mig tillräckligt engagerad hela vägen för att en något svag trea ska kännas motiverad
Andreas_
2017-05-25
Väldigt bra gangsterfilm från den heta gangsterfilms eran på 90 talet, denna baserad på en bok som heter the westies som jag dock inte läst men har hört ska vara bra, tyvärr hamnade denna pärla i skuggan av andra större gangsterfilmer som kom ut samtidigt, som Gudfadern 3 och maffiabröder, men är som sagt en gammal fin pärla, väl värd att se än idag om man inte har gjort det. Visserligen så var den en klar 5:a när den kom ut men har idag tappat i kvaliteten över åren som gått, dock inte så mycket som många andra filmer men tyvärr lite grann, däremot så är skådespelarinsatserna från samtliga skådisar helt lysande, som håller även idag, Ed Harris, Gary Oldman och Sean Penn är verkligen i sitt esse här och riktigt bra birollsprestationer från John C Reilly, Robin Wright och John Turturro. Filmen är som sagt snyggt filmad (speciellt eldstriderna) med bra skådisinsatser och mycket bra musik från Ennio Morricone, enda som inte riktigt håller idag är manuset som känns lite tunt, även hur vissa karaktärer är skrivna, så därför stannar betyget idag på en stark 4:a vilket är mycket bra för en film som kom ut för 27 år sedan, rekommenderas!
Qhunden
2016-04-05
Ganska oengagerande och lite väl utdragen. Rollistan gör den sevärd, men annars är det tunt. Slutet är ju helt orimligt, nästan parodiskt dåligt.
92axha10
2015-09-12
En stämningsfull film med känsla för miljöer och bilder på gangsterlivet. Tyckte den drog ut lite på sina ställen och vissa delar kändes ganska onödiga. Behövde inte vara över 2 timmar lång och slutet var frustrerande för mig. Gary Oldman var riktigt bra!
MetalJukebox
2015-07-15
Rätt stabil film, dock tycker jag inte händelseförloppet eller Sean Penns karaktär riktigt engagerar. Oldman är dock kung i den här.
LordKaoz
2014-11-11
Oj vad jag älskar den här filmen, mörk slirig och våldsam på ett realistiskt sätt som berör. Gary Oldman gör sitt livs roll här.
2014-11-09
Film som har tre toppskådisar i huvudrollerna - Sean Penn, Gary Oldman och Ed Harris, alla i bra form. Dessutom ser man här Robin Wright Penn, John Turturro och John C. Reilly i biroller. Starkt skådespel rakt igenom, underbar musik av mästaren Ennio Morricone och mycket fint och bra filmade skjutscener. Väl berättad story som överraskar.
Taandborste
2013-04-14
Bra skådespel, Oldman levererar!
Berniey
2013-01-05
Utmärkt film! Bäst är Gary Oldman som alholiserad smågangster!