2.9

Stargate: The Ark of Truth

Stargate SG1 teamet försöker hitta en uråldrig maskin som ska hjälpa dem i den slutgiltiga segern mot "the Ori".

Originaltitel Stargate: The Ark of Truth
Regissör Robert C Cooper
Manus Robert C Cooper
Genre Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Ben Browder, Michael Shanks, Amanda Tapping, Christopher Judge, Claudia Black, Beau Bridges, Spencer Maybee, Martin Christopher, Morena Baccarin, Julian Sands, Sarah Strange, Tim Guinee, Currie Graham, Chris Gauthier

Skapad 2019-11-01 av Rollywood
Här ser vi ett vad man skulle kunna kalla ett ”förlängt avsnitt” av den populära tv-serien Stargate SG-1. Serien baserar sig på filmen från 1994 med samma namn. Nu tar dock Michael Shanks öve...   Läs mer »

Snabbdist
2015-12-19
44 min in och det är typ ännu mer aggro-angst än i SG-1
eandersson
2015-05-03
Hade helt missat den här filmen. Ca 4 år efter jag avslutade serien upptäcker jag att jag sett 2 av 3 Stargate "SG1"-filmer, första samt andra (Continuum). Positiv överraskning med andra ord, vilket även filmen var. Kanske var någon form av nostalgitripp som ökade värdet men dålig var den inte. Mycket action med deras vanliga inslag av skön humor, Claudia "Vala Mal Doran" Black är alltid lika älskvärd men är det lite extra med sköna repliker som tex här i denna när hon kallar Teal'c för Muscles. I och med att den är gjord i anslutning med serien, endast 1 år efter serieavslutningen, så är majoriteten om inte alla serieskådisar med i även denna långfilm vilket är väldigt viktigt för kvalitén. Har sett serier med filmer där de har karaktärer och skådisar som aldrig medverkat i ens ett avsnitt ur huvudserien och det har alltid slutat i ett lägre betyg. Känns förövrigt, rent handlingsmässigt och kronologiskt, som jag såg den här filmen i perfekt ordning, dvs absolut sist, som avslutning till allt i denna Stargate-"filial". Har nu Atlantis och Universe kvar där intresset är iskallt, möjligtvis att jag kommer att se hela Atlantis men Universe tvivlar jag på i nuläget då den inte riktigt är lik de två övriga.
Starkbröl
2014-07-23
Helt oduglig som fristående film. Nu får jag väl fansen efter mig, men skådespelarinsatserna får mig inte direkt att vilja se serien heller. Detta är helt enkelt trist, inkompetent och B-igt och engagerar inte på någon nivå.

2011-09-21
Nej, det här håller inte.
JoeZ
2011-08-28
Problemet med denna film, som tyvärr inte skulle dykt upp om de hade gjort tre avsnitt är budget. De trodde fansen ville ha snyggare och mer action än i serien. Visst ser effekterna något snyggare ut och 2 strider på två olika håll betyder mer effekter. Men problemet är att dra in Replicators är slöseri med tid. Hade de gjort Ori storyn större och haft ordentliga karaktärs ark hade det blivit mycket bättre. Det fanns så mycket mer att göra med karaktärerna och hade de utforskat det hade film varit mycket bättre, samtidigt som de fokuserar på en mer episk Ori avslut.
Robkiller
2011-08-13
Sett som en enskild film så fungerar det här väl inte alls egentligen... men nu är det dock slutet på en tv-serie (som jag inte har sett mer än säsong 1 av) så att den är oerhört rörig och osammanhängande kan väl vara lite förståeligt när de försöker knyta ihop flera olika lösa trådar samtidigt. Är nog betydligt bättre om man har följt serien än när man inte har gjort det... känns rätt B i det mesta men den får godkänt.
BROBJO
2011-08-03
Ganska svag 4:a, hade jag inte sett alla 10 säsonger av serien som maraton veckorna före hade jag garanterat satt lägre betyg. Men som avslutande avsnitt var det bra.

2011-07-20
Tyvärr väldigt tråkig, även om man är SG-1 fan.
jerker_dahlman
2010-09-25
Såg ca 20 min men känner ändå att jag med gott samvete kan ge den en etta.
Chrome
2010-04-14