2.5

Vår i Paris

Ett coming-of-age-drama om 16-åriga Suzanne som känner att hennes liv bara är slentrian och hon passar inte in speciellt bra bland sina klasskamrater.

Originaltitel Seize printemps
Alternativ titel Spring Blossom
Regissör Suzanne Lindon
Manus Suzanne Lindon
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2020-talet
Skådespelare Suzanne Lindon, Arnaud Valois, Frédéric Pierrot, Florence Viala, Rebecca Marder, Arthur Giusi, Pauline Rugo, Dominique Besnehard, Philippe Uchan, Françoise Widhoff, Raymond Aquaviva

2024-04-17
Det här bör vara den första film som jag ser som är regisserad av någon som är född på 2000-talet. Suzanne Lindon visar också potential, men i slutändan är det lite för tunt det här. Skildringen av den unga huvudpersonen känns genuin, och framförs med respekt och allvar, och utan pekpinnar. Inget uppifrånperspektiv. Övriga karaktärer är dock mindre övertygande, och filmen känns aldrig riktigt levande. De scener där Lindon försöker vara som mest kreativ är tyvärr dessutom de som fungerar sämst. Så det blir väl inte jättemycket av det här, men det ska ändå bli intressant att följa hennes framtida karriär. Hyfsat stark tvåa åtminstone