3.7

Spotlight

Den sanna historien om hur Spotlight-teamet på Boston Globe avslöjade sexuella övergrepp på barn och en efterföljande mörkläggning inom den lokala katolska kyrkan.

Originaltitel Spotlight
Regissör Tom McCarthy
Manus Tom McCarthy, Josh Singer
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian d'Arcy James, Stanley Tucci, Gene Amoroso, Jamey Sheridan, Billy Crudup, Maureen Keiller, Paul Guilfoyle, Len Cariou, Neal Huff, Elena Wohl, Michael Cyril Creighton

Andreas_
2024-05-16
Väldigt bra film om ett oerhört starkt och otäckt ämne, filmen känns som att se en dokumentär samtidigt som en spelfilm och man får mycket information om verkligheten och hur hemsk den katolska kyrkan kan vara eller kanske alla kyrkor t.o.m och vilka monster präster kan vara, alla ska såklart inte dras över en kant men det blir svårt att titta på en präst på samma sätt efter att ha sett denna film, otäck verklighet och stort viktigt avslöjande och väldigt informativ, Tom McCarthy som regissör har verkligen lyckas få ut det bästa av sina toppskådisar som han har framför kameran, Mark Ruffalo, Michael Keaton och Rachel McAdams som har huvudrollerna har aldrig varit bättre och eftersom detta är baserat på en verklig historia och händelse så spelar dom verkliga människor och gör det perfekt, vi har övriga skådisar såsom Liev Schreiber, Stanley Tucci och Billy Crudup för att nämna dom tre största namnen i mindre roller och även dom är suveräna, så både story och skådespel är perfekta men det är ändå något som saknas lite grann och det är kanske att det aldrig blir något dramatiskt crescendo eller hur man ska uttrycka det, utan det bara flyter på från början till slut, trots en bra upplösning på filmen, så detta hade kunnat bli ett mästerverk men stannar på en mycket stark 4:a i betyg, en väldigt bra film som informerar om ett mycket viktigt ämne som alla borde veta och känna till, detta visar verkligen vilken otäck värld vi lever i, men kanske denna film hade gjort sig något bättre i serie format och mycket mer utformad. Rekommenderas i vilket fall.
Krantzylvania
2021-08-22
Vilken underbar film. Jag önskar att det var en serie för jag ville inte att den skulle ta slut! Den påminner om serien mindhunter
fileunderwater
2021-08-08
Underhållande, intressant och en stark 3a
2021-05-21
En amerikansk film som hyllar en amerikansk tidningsredaktion i över två timmar. Följer den vanliga mallen och har man sett några minuter förstår man vad resten går ut på. Några minuter här och där som fungerar, men det är ingen dramatik, ingen spänning, inget underhållningsvärde, inget driv och inget överraskande. Bara prat rakt igenom med klyschiga och oempatiska journalister som bara vill åt ära, pengar och berömmelse. Och jag har AI-betyg 5 på den.
Tonti
2021-05-20
Är lite svag för grävande journalistik på samma sätt som komplicerade polisutredningar på film. Detta är ordinärt men engagerande.
amam
2021-05-09
Stabil trea, bra skådisar i en välberättad historia. Att den är baserad på verkligheten gör den än bättre.
BarryHero
2020-08-27
Bra och lågmält om ett lågvattenmärkte inom katolicismen. Framför allt Mark Ruffalo är bra i sin roll. Frågan är dock om jag inte hade förväntat mig mer utav filmen. Den är välgjord och undviker action- och skurkscener men är egentligen inte på något sätt så där väldigt spektakulär.
finkan
2020-03-28
Kanske en femma, intressant att följa hur journalister lyckades få fram sanningen om pedofiler i Katolska kyrkan.
RadiatorPorch
2018-02-03
Sterilt, sakligt och spännande. Spotlight lyckas med okonventionella medel förmedla en medryckande berättelse om en av tidernas viktigaste nyhetsartiklar. Enastående skådespel från framförallt Ruffalo och Keaton, men även resten av ensemblen sköter sig väl.
asasae
2017-11-20
Alltid intressant med film baserad på sann historia, samtidigt mörk och tung att se.