2.7

Spionchefen Canaris

Filmen handlar om chefen för tyska Abwehr (militära underrättelsetjänsten) 1935 - 1944 amiral Canaris; om hans agentoperationer och om hans maktkamp med chefen för SD Reinhard Heydrich. Sidordnat får man följa två agenters (Irene von Harbeck och kapten Althoff) liv inom Abwehr; på uppdrag i tjänsten och tillsammans privat.

Originaltitel Canaris
Alternativ titel Canaris Master Spy, Canaris: Master Spy, Deadly Decision, Ein Leben für Deutschland - Admiral Canaris
Regissör Alfred Weidenmann
Manus Erich Ebermayer, Herbert Reinecker
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare O E Hasse, Barbara Rütting, Adrian Hoven, Martin Held, Wolfgang Preiss, Peter Mosbacher, Charles Régnier, Franz Essel, Alice Treff, Herbert Wilk, Klaus Miedel, Arthur Schröder, Ilse Fürstenberg, Arno Paulsen, Joseph Offenbach, Axel Monjé, Oskar Lindner

goeran
2008-03-02
En välgjord film om amiral Canaris och hans dubbla roller som dels Tredje rikets mästerspion och dels ledande motståndsman. O E Hasse är mycket bra och trovärdig i huvudrollen som amiral Canaris men även Adrian Hoven och Barbara Rütting är bra i rollerna som kapten Althoff och Irene von Harbeck. Martin Held är också helt OK i rollen som Reinhard Heydrich (möjligen kan man anmärka på att han ser lite för gammal ut); för en svensk tittare är det dock lite störande att han är så lik Sigge Fürst till utseendet.