3.5

Spindelkvinnans kyss

Två fångar delar cell i ett brasilianskt fängelse. Den homosexuelle berättar fantastiska filmhistorier medan den andre försöker hålla sig till den politiska verklighet som fängslat honom.

Originaltitel Kiss of the Spider Woman
Regissör Hector Babenco
Manus Leonard Schrader
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare William Hurt, Raul Julia, Sonia Braga, José Lewgoy, Milton Gonçalves, Míriam Pires, Nuno Leal Maia, Fernando Torres, Patricio Bisso, Herson Capri

2011-07-12
Det är möjligt att dessa personporträtt och tankar kan uppfattas som välgjorda. Själv irriterade jag mig mest på Hurt och hela hans vision och tyckte det mesta av filmen var trist pladder.
foppa99
2009-10-12
trodde den skulle vara bättre
Wridmuld
2008-09-03
Den här filmen är helt ljuvlig!
Czechflash
2007-09-17
Blev tvungen att sänka mitt betyg till en tvåa. Filmen var helt enkelt sämre än de flesta treorna jag sätter och det är inte rättvist mot starka treor att jämföras med detta.
Semiramis
2007-09-08
Jag tyckte att den här filmen tyvärr blev rätt tramsig. Boken är säkert mycket bättre, men efter att ha sett filmen lockas jag inte precis att läsa den. Jag hoppas med på Babencos andra filmer...
Czechflash
2007-08-27
Låg länge på en tvåa i betyg och jag gillade inte alls när man fick se filmhistorien som William Hurts karaktär berättar om. Själva historien är intressant då den reflekterar vad som händer i cellen. Men hur man gjort denna visualisering av filmen är uselt och ger resten av filmen sämre kvalité. William Hurt och Raul Julia spelar båda mycket bra och lyfter verkligen filmen. Detta tillsammans med en oväntad vändning efter ungefär halva filmen. Den blev bättre och bättre och klarar precis en svag trea i betyg.
#54
2007-08-26
Jag måste helt enkelt läsa boken.
eug
2005-07-22
Wow, Jag är happy so many människa liked den brasilianska film. Jag liked too, och inte because Jag kommer fran Brasil :) Jag suggest ni "Pixote, a lei do mais fraco", av the same director, Babenco.
Mael
2004-10-11
Berörande handling, lysande skådespeleri. Någonting annat än högsta betyg är otänkbart.
flores
2003-04-23
Fantastisk film som bygger på Manuel Puigs oerhört starka roman om Luis Molina och Valentin Arregui som delar fängelsecell "någonstans i ett sydamerikanskt land, i en tid inte allför avlägsen från vår". Läs gärna boken, se filmen, pjäsen och Broadwaymusikalen, som för övrigt planeras bli film även den.