3.4

Spider-Man: No Way Home

Filmen utspelas efter händelserna i Avengers Endgame. Spider-Man:s identitet har avslöjats och han ber Doctor Strange om hjälp. Farliga fiender från andra världar tvingar Spider-Man att möta sitt verkliga jag.

Originaltitel Spider-Man: No Way Home
Regissör Jon Watts
Manus Chris McKenna (II), Erik Sommers
Genre Drama, Komedi, Action, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Tom Holland (III), Zendaya, Jacob Batalon, Benedict Cumberbatch, J K Simmons, Jamie Foxx, Alfred Molina, Marisa Tomei, Tony Revolori, Jon Favreau, Willem Dafoe, Angourie Rice, Benedict Wong, Martin Starr, Hannibal Buress, Andrew Garfield, Tobey Maguire, Rhys Ifans, Thomas Haden Church, Charlie Cox

Rune2000
2022-11-07
En av de bättre Marvelfilmerna där karaktärsutvecklingen går ofta före actionscenerna, även om dessa finns också. Visst bjuds vi på en hel del fan service, men jag tyckte att det gjordes värdigt. Det handlade inte om korta cameos där gamla karaktärer flimrade förbi i rutan. Istället arbetades dessa in i handlingen och gav mig mersmak för flera liknande crossovers. Hoppas att Marvel kan leverera några flera sådana överraskningar istället för Thor 4 och Doctor Strange 2.
apokalypze
2022-08-24
En film som lever mycket på fan service och nostalgikickar. De gamla Spindelmannen-filmerna var i ärlighetens namn inte felfria dom heller men med tanke på hur man upplevt MCU-rebooten hittills så känns de gamla spindlarna såväl som skurkarna som ett steg upp i kvalitet. De vävs måhända in i handlingen på ett ytterst ostigt vis men man kan ändå inte låta att dra på smilbanden lite när de dyker upp. Hollands spindelman får också för första gången uppleva riktig tragedi; något som tyvärr är ganska nedtonad överlag i MCU-universumet. Bortser man däremot från nämnda ljusglimtar så finns där i ärlighetens namn inte mycket kvar mer än en ganska så medioker upplevelse.
Zok
2022-05-05
Samma mall som alltid. Vilket inte imponerar på mig.
RichardEk
2022-05-01
Denna tredje film i den andra ’rebooten’ av Spindelmannen bjuder på mycket ögongodis. Det är helt enligt Marvelformulär 1A men det är snyggt och med ett sprudlande persongalleri (om än befolkat med serietidningsfigurer). Detta plus ett pärlband av roliga skämt och kommentarer är filmens styrka. Det som ger en bismak och som gör att jag tvekade mellan en trea och en fyra i betyg är att filmen genomsyras av en lite väl tillrättalagd moral med flera malplacerade snyftscener. Jo, Spindelmannen drivs ju av att vilja göra gott, men det behöver inte paketeras så melodramiskt som det gör här.
ekneB
2022-04-23
Den här iterationen av spiderman är utan tvekan den bästa. Jag blir berörd och rörd flera gånger när Tom Holland agerar vid dom djupare partierna och blir mer och mer övertygad om att hna är en framtida superstar. Roligt med multiversumstory där det faktiskt fungerar rakt igenom. Utanför Spiderman universumet är Dr. Strange fantastisk. Spiderman och Dr. Strange håller, för mig, uppe MCU!
Hanness
2022-04-17
Positivt överraskad, en stark 3a i betyg.
ToddDowney
2022-04-08
Riktigt bra film, måste säga att detta är den bästa Spider-Man filmen någonsin i mitt tycke. Väldigt nära en 5a i betyg.
HerrNenne
2022-04-04
Riktigt bra, verkligen film-glädje för mig som lyckas med att höja ett stort antal andra filmer bara genom sin existens. Inte illa. Jag gillar inte lektionen i filmen, den funkar lika dåligt här som den gjort tidigare, men det var väl bara en tidsfråga.
quelnightmare
2022-03-23
Jag var orolig att detta skulle vara en lång film endast för fansen och Tom Hollands tredje solo-Spidey-utflykt tar med några bekanta ansikten till festen, men vi har sett allt förut.
Spook
2022-03-19
Ögonen tårades flera gånger, nära att ge den en 5:a.