Spider

Mr Cleg har just flyttat in i ett öppet hem för mentalt störda. Hemmet ligger i hans gamla barndomskvarter och han minns sin barndom och det hemska som hände. Är det orsaken till hans vansinne?

Originaltitel Spider
Regissör David Cronenberg
Manus Patrick McGrath
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Ralph Fiennes, Gabriel Byrne, Lynn Redgrave, Miranda Richardson, Bradley Hall, John Neville, Philip Craig, Alison Egan

Skapad 2019-12-15 av pelikan
Mr Cleg har fått lämna mentalsjukhuset och flyttar in på en öppen anstalt. Det visar sig att denna ligger i samma område som hans barndomshem. Hans promenader mellan hus och kolonilotter får han...   Läs mer »

Skapad 2019-11-18 av
Ett tåg anländer till King’s Cross järnvägsstation i London. Människor strömmar ut och kameran glider sakta fram genom folkhavet. Som åskådare flackar vi med blicken, sökande efter en huvudp...   Läs mer »

BarryHero
2023-08-23
Ytterligare en Cronenberg-klassiker - mörka, suggestiva miljöer, en fenomenal Ralph Fiennes i titelrollen, och en story som är engagerande ända till slutet. Inte en typisk Cronenberg i den mening att vi får se hans ikoniska kroppsskräck, men den är ändå mörk och härlig som hans filmer brukar vara. Twisten mot slutet höjer upplevelsen än mer.
fisk0
2020-01-25
Gillade den, men många karaktärer var rätt klichéartade, nästan karikatyrer. Även Ralph Fiennes snubblade över gränsen ibland.
Raimo_1985
2020-01-25
Tråkig, störig, deprimerande. Skitstörande karaktärer.Svagt godkänt för bra skådespel och övertygande elakheter.
2016-10-29
Ralph Fiennes gör ju väldigt bra ifrån sig men filmen i sig är inte mycket att hänga i granen. Den är ganska seg och tråkig. Svag 2:a.
Valarn
2016-10-12
Bra.
WillyV
2014-09-28
Småsjukt och ganska så lyckat. Trion som bär filmen gör det långt, trots ett inte alls särskilt märkvärdigt manus. Ja, Richardson är i det närmaste heroisk med Yvonnes repliker. Fiennes har alltid varit bra, i allt.
RichardEk
2013-07-10
En briljant uppvisning i introvert skådespeleri kan inte rädda en hel film, så som en motsvarande uppvisning på scen kan rädda en ointressant pjäs. Jag hade väntat mig mer av Cronenberg även om jag inte kan sätta fingret på vad exakt jag förväntade mig...kanske mer äckeleffekter, eller ett mer mystiskt slut. Kan man sin Freud och sin Jung kan man säkert ha mycket ut av filmen, men psykoanalys har aldrig varit något jag fastnat för. Cronenberg har gjort många filmer som är bättre än denna. Men det ska erkännas, Ralph Finnes är makalös som 'Spider'.
MaxMackan
2013-02-03
Vid en omtitt så höjer jag från en tidigare 2a. Absolut ingen favorit bland Cronenbergs, då han gjort väldigt mycket som är bättre. Men det finns massor med potential här, vilket är lite det som håller ner filmen också. Känslan att det är nåt som saknas, det där Cronenbergska lilla extra, som hade skruvat till den här historien och gett den en redig knorr. Han är ju normalt en mästare på det psykologiska och sociologiska, men känns som han har lagt band på sig här. Men det är välgjort och spindeltemat är sprött hanterat som pudersocker på kakan.
AlbinWesley
2012-09-07
Samtidigt som stillsamheten och det låga tempot i viss mån blir långrandigt, känns det som att det gynnar berättandet väldigt mycket. Det går inte att öka takten när man hoppar så i tid och rum. Inte en av Cronenbergs allra starkaste för mig, men det finns mycket att tänka på, många finfina detaljer och en väldigt snygg och stiligt berättad film.
Ondskapt
2012-06-18
Skum är väl ett bra ord om något om den här Cronenbergaren som berättas mycket långsamt. Gabriel Byrne är bra som suput.