2.6

Specialstyrka S-A-S

Platsen är London. När en brittisk underrättelseagent på hemligt uppdrag plötsligt mördas, är befälhavaren på Scotland Yards antiterroriststyrka säker på sin sak – mordet har begåtts på order av ”The Peoples lobby”, en radikal kärnkraftsfientlig terrorgrupp som har kommit regeringens agent på spåren. Man vet att de planerar att attackera ett viktigt mål någonstans i London, men man vet inte var eller när. Kapten Peter Skellen, en avhoppad hårding från den legendariska antiterroriststyrkan SAS, blir den som på nytt tvingas infiltrera de blodtörstiga aktivisterna och försöka stoppa attentatsplanerna.

Originaltitel Who Dares Wins
Alternativ titel The Final Option
Regissör Ian Sharp
Manus George Markstein, Reginald Rose
Genre 80-tal, Action
Skådespelare Lewis Collins, Judy Davis, Richard Widmark, Edward Woodward, Robert Webber, Tony Doyle, John Duttine, Kenneth Griffith, Rosalind Lloyd, Ingrid Pitt

2021-09-01
Väldigt brittisk och faktiskt rätt bra terror-thriller. Småspännande rakt igenom även om sista halvtimman är som bäst.
kanemura
2019-07-02
Relativt våldsam, vilket alltid hjälper när man gör film om sånt här. Riktigt trevlig film att titta på! Slutet är, som många påpekat, riktigt rafflande.
dudson
2016-12-26
Tidens tand har inte varit nådig mot denna filmen. Inte musiken heller. Fast Collins lyfter allt med sin charm. Sen var det schyssta misshandels scener + några våldsamma skinheads som var sevärda.
jingoo
2014-11-03
Tidsenlig film med en bakgrund av kalla kriget och terrorism på hemmaplan. Jag gillar stilen och stämningen, men handlingen kunde ha varit bättre. Judy Davis är en klippa, hon är alltid bra. Handlar egentligen inte så mycket om SAS, men actionscenerna med dom är ju coola. Helikopterscenerna i slutet utfördes av riktiga SAS-trupper.
Philips
2010-07-28
Nja...

2007-02-17
Hehe, terroristerna är anti-terrorister. Fuck the SAS.
Bomkia
2007-02-17
Helt ok thriller, men slutet är ju bloody marvelous och lyfter filmen över 3an. 4-
AsianDawn
2007-02-05
Habil thriller med en grym avslutning.
Xeno
2006-06-02
Lite seg på sina ställen. Dock riktigt bra slut och en hel del (för tiden) snygg action. Gillar man filmer om special styrkor får man inte missa denna.