2.5

Special ID

Dragon har varit under täckmantel inom den kinesiska triaden, han har vittnat till många av hans ledares illdåd. Men nu har fått nog och vill ut. Samtidigt vill hans Triad-ledare att han skall infiltrerar en sektion inom polisen som syslar med hemliga identiteter. Enheten styrs av Dragons gamla vän Sunny. Dragon blir lovad att hans polisidentitet blir återställd när Sunny är fast. Men innan uppdraget börjar så försvinner Sunny och Dragon blir exponerad och satt i dödlig fara.

Originaltitel Te shu shen fen
Alternativ titel Special Identity, Dak siu san fan
Regissör Clarence Fok Yiu-leung
Manus Szeto Kam-yuen
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Donnie Yen, Andy On, Ronald Cheng, Yang Zhigang, Collin Chou, Paw Hee-ching, Zhang Hanyu, Jing Tian

JohnTron
2019-07-28
Lite för fånig för min smak.
Rift
2018-07-26
Töntig film med uselt manus och uselt skådespeleri, tjatiga slagsmålsscener och biljakter.
syltkatt
2018-05-10
Intressant att se Kinas propagandamaskineri mala. Urusel story, hyfsade actionsekvenser. Bra koreografi. Många Volvo.
KyLLo
2018-05-06
Underhållande action. Lite otippat att just SVT skulle visa den.
Zebulonm
2014-08-24
Tycker den var helt okey.....
menschenfeind
2014-05-18
På vissa håll kan man ju fortfarande knåpa ihop en behaglig actionfilm.
Yuddy
2014-03-09
Fantastiskt att Volvos finns i så många olika färger.
Kalkonhönan
2013-12-26
Önskar att jag hade sett en bättre kopia utav filmen då det trots allt är Donnie Yen i en väldigt Sleeping Dogs-osande historia, och då menar jag datorspelet och inte filmen ifrån sjuttiotalet med Sam Neill. Är inte direkt bortskämd med filmer om de kinesiska triaderna och deras sätt, så denna var en positiv överraskning, men kopian var under all kritik dock. Texten löpte för snabbt så hann inte alltid med att läsa och sen kunde en sjuåring med någorlunda bra engelska kunskaper kunnat göra en bättre översättning i undertexterna. Men, man ser ju mestadels filmen för slagsmålen och actionen, och på den punkten levererade den bra!
jp
2013-11-11
Hade bara läst negativa kommentarer om denna film innan, kanske därför jag inte hade några direkt förväntningar. Men det är en bra action film. Man vet vad man får när man ser en Donnie Yen film. Han är nästan den enda som levererar stenhård och brutal action i dagens filmindustri. Rent filmmässigt är det väl ingen dröm , men för actionälskaren så är det bara att gå och se.