3.6

Sound of Metal

Historien handlar om en trummis som börjar förlora sin hörsel.

Originaltitel Sound of Metal
Regissör Darius Marder
Manus Darius Marder, Abraham Marder
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Riz Ahmed, Olivia Cooke, Paul Raci, Mathieu Amalric, Lauren Ridloff, Domenico Toledo, Chelsea Lee, Shaheem Sanchez, Chris Perfetti, Bill Thorpe, Michael Tow, William Xifaras, Rena Maliszewski, Tom Kemp, Jeremy Lee Stone, Ezra Marder, Hartmut Teuber, Hillary Baack, Joe Toledo, Adam Preston, Jonathon LeJeune

StureStenhög
2023-08-10
En väldigt mänsklig skildring av hur livet drastiskt kan förändras, och Riz Ahmed är verkligen jättebra i sin gestaltning av en person som försöker undvika att överhuvudtaget behöva förhålla sig till detta. Det mellanförskap han hamnar i där han varken hör hemma bland de hörselskadade eller i sitt gamla liv är något som filmen lyckas förmedla på ett insiktsfullt vis. Huvudpersonens resa mot någon form av acceptans är filmens kärna, men mycket utanför det blir därför gärna lite för hafsigt skildrat. Sekten kan jag ju tycka blir lite för snällt framställd, men framför allt finns det flera trovärdighetsproblem kring allt som har med implantaten att göra, och det riskerar att sända ut ett högst tveksamt budskap. Jag kan dock uppskatta att mycket lämnas outsagt i slutändan, men kan ändå tycka att filmen lite för tydligt har stakat ut en väg innan dess för att det riktigt ska få önskad effekt
mammene
2023-08-08
Först vill jag berömma Riz Ahmed för hans naturliga inlevelse i rollen som Ruben, hur han går igenom olika faser i en situation som totalt förändrar hans liv på alla plan. Bra att man ger historien tid, frågeställningen är ska man acceptera eller kämpa mot. Man kan ha synpunkter på det sektliknande rehaben Ruben vistades på, det är upp till tittaren att ha åsikter om det, jag tycker det var bra att visa upp den sidan. När slutscenen rullar, finns bilden av Ruben kvar länge på min näthinna.
Sheepy
2023-06-11
Sound of Metal är en rörande/stark film med lysande skådespeleri. Framför allt Riz Ahmed sticker ut och bär filmen tryggt på sina axlar. Han är rent utsagt fantastisk i huvudrollen och kommunicerar sin smärta mestadels ordlöst. Filmen handlar mer än något annat om att kunna gå vidare och att hitta en ny mening med livet.
DIProgan
2022-01-21
Bra upplägg och mitt-sektion men jag köper inte slutet. Tycks sponsrad av vissa radikala föreningar.
PeterTheW
2021-08-27
Intressant och bitvis drabbande, men jag saknar det lilla extra och tempot är lite långsamt för min smak. Riz Ahmed är dock fenomenal - så även Olivia Cooke och övriga i ensemblen.
bauster
2021-05-10
Ni som klagar på musiken i filmens början: jag tror inte att det ska vara en representativ bild av den musik Lou och Ruben gör, utan spegla att hans hörsel redan har gått utför – utan att han helt känts vid det. Trummorna ligger i förgrunden och allt annat är dränkt i reverb och rejält dämpat. Även någon av scenerna utan musik har en liknande ljudbild, alltså redan innan hörseln drastiskt försämras.
Ful_fisk
2021-04-16
Bra och välgjord med bra skådespeleri. Saknar det där extra, men absolut ett starkt och sevärt drama.
elibaaba
2021-04-08
En film gjord med hjärta. Fina skådespelarprestationerfrån alla. Fint manus. Många vackra och sköra scener. Sårbar historia. Hantverket är otroligt väl genomfört.
erc
2021-04-02
Både drabbande och feel-good, en berättelse om isolering och gemenskap, pånyttfödelse och kreativitet, förmågan att med det mest grundläggande gå vidare, skapa liv och mening. Om inte helt orginell i alla aspekter så i alla fall tillräckligt avvikande från det förväntade för att bli sevärt och faktiskt något exceptionellt. Det finns mycket här att titta närmare på, vilket gör den värd att se om och om igen. Det är en existentiell film, något hantverket är troget. Det ljudmässiga är såklart centralt och har gjorts för oss som inte har några nedsättningar av hörsel. Det funkar, tycker jag. Avvägningen mellan de dövas tillstånd och oss utifrån. Just under tiden jag såg filmen jobbade jag med att montera liknande hörselapparater som dyker upp mot slutet av filmen. Det förtar lite, för det känns som reklam. Men återigen görs ljuddesignen på ett adekvat sätt, för jag kände igen mycket av ljudförvrängningen. För den som berörs är det absolut en film att se igen.
Engravadlax
2021-03-30
Den pretentiösa musiken de spelar i början, för den som undrar, låter som någon slags hittepåblandning av drone metal och noise rock, två av världens mest innehållslösa musikgenrer. Populärt med hipsters ca 2010. Ruben och Louise är två väldigt trovärdiga hipsters: Ruben har bara kreddiga bandtischor som signalerar hans överlägsna kulturella kapital, vilket bara kan förvärvas på fritid som arbetarklass inte har, och Louises pappa är rik. Svårt att bli mer hipster än övre medelklassbarn som lajvar gutter punks. Filmen i övrigt fann jag vara nästan lika innehållslös som musiken.