SOS Poseidon

Precis efter tolvslaget på nyårsafton kapsejsar lyxkryssaren Poseidon när den kommer i vägen för en jättevåg. Kraften från vågen får kryssaren att snurra runt. De tio överlevande kämpar för att ta sig upp till kölen innan det är för sent.

Originaltitel The Poseidon Adventure
Alternativ titel Poseidon-katastrofen
Regissör Ronald Neame
Manus Stirling Silliphant, Wendell Mayes
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Gene Hackman, Ernest Borgnine, Red Buttons, Roddy McDowall, Jack Albertson, Leslie Nielsen, Shelley Winters, Stella Stevens, Carol Lynley, Pamela Sue Martin, Arthur O'Connell, Fred Sadoff

Skapad 2019-12-15 av RollinHand
70-talet var inte bara kollektivboendets, proggmusikens och muskelbilarnas årtionde. Det var även katastroffilmernas. Titlar som Skyskrapan brinner, Airport - flygplatsen, Jordbävningen och inte mi...   Läs mer »

Robkiller
2023-01-02
Båtkatastroffilm. Var väl helt ok.
2019-01-24
Karaktärerna är för platta och spänningen för stel.
2018-03-18
En helylle mjukmachoman, några kvinnliga våp, en gnällgubbe, några mähän och en brådmogen ungjävel ska ta sig fram i ett kantrat fartyg. Hur kan man ens vilja att de ska lyckas? Krystad dialog, massor av moralkakor och utebliven spänning. Vad jag däremot lärde mig var att alla kvinnor som inte är tjocka måste ta av sig kjolen innan de klättrar i julgranen. (5/15)
Grillo
2017-09-23
Sätter upp denna till en fyra efter att ha sett om. Underbar katastroffilm som startade många av de tropes vi idag tar för givna, men känns ändå inte klyschig.
Merwinna
2016-01-16
Det här är en av de bästa katastroffilmer jag sett, kanske den bästa. Det är precis rätt: det händer mycket i filmen och huvudpersonerna möter många utmaningar och måste fatta snabba, kloka och ibland svåra beslut i sin kamp för överlevnad. Spänningen hålls på topp hela tiden. Går även att se om fast man vet hur det slutar.
2014-12-05
Här finns helt klart svagheter i manuset och några irriterande karaktärer. Detta glömmer man dock rätt snabbt när man börjar att fångas av historien. För man har lyckats att skapa en både laddad och fängslande katastroffilm som får mig som tittare att engagera mig i passagerarnas öde. 3+
jeremy_jones
2013-12-25
Min favorit bland katastroffilmerna. Gene och Borgnine levererar och lyckas engagera rejält som kombattanter. Precis lagom överdrivet för att underhållningsvärdet ska stanna på topp filmen igenom.
myslas
2013-10-06
En bra katastroffilm. Visst kan det bli väl tillrättalagt ibland och Borgnine skriker hela filmen igenom, men det är verkligen inget fel på spänningen. Dessutom gillar jag att ingenting stressas fram utan allting utspelas i stort sett i realtid.
Tolkana
2013-08-09
Den börjar inte lovande med en ful liten unge som skriker, och andra skådisar som är lite för högljudda. Men efter en tid så fångar filmen mitt intresse. Det finns två riktigt fina scener. En där pastorn tvingas lämna alla passagerare som drunknar och en med en parad av sjuka människor som går fram likt en spökprocession.
LVX156
2013-07-02
Bra film, även om den inte lever upp till bokens klass. Boken är för övrigt mycket mer brutal i sin skildring av skador och fysiskt och sexuellt våld.