Sonja

1936 tar Sonja Henie med sig familjen och flyttar till Hollywood. Hon har redan vunnit tio VM- och tre OS-guld i konståkning. Nu vill hon bli filmstjärna. Hennes första film, One In A Million, blir en succe. Hon har stor aptit på pengar, män, fester och alkohol, och efter tretton filmer och två olyckliga äktenskap börjar både publiken och hennes närmaste att överge henne.

Originaltitel Sonja
Alternativ titel Sonja on Ice, Sonja: The White Swan
Regissör Anne Sewitsky
Manus Mette M Bølstad, Andreas Markusson
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Ine Marie Wilmann, Pål Sverre Hagen, Valene Kane, Eldar Skar, Anders Mordal, Anneke von der Lippe, Aidan McArdle, Malcolm Adams

2021-04-01
En norsk film om en norsk huvudperson, men mestadels utspelar den sig i Hollywood, och då blir det väldigt mycket en amerikansk biopic i mängden av det här ändå. Det blir uppgång och fall, lite divaliteter, och en hel del alkohol. Ine Marie Wilmann har iaf rätt karisma i huvudrollen, och dåligt blir det här aldrig, bara lite för slätstruket. I grunden är väl också Sonja Henie en ganska intressant person att göra film på, och det lyckas man iaf glimtvis förmedla här. Tvåan är åtminstone lite stark
goeran
2019-05-18
Anne Sewitskys nya film Sonja är väl egentligen ett utstuderat lustmord på Norges stora stjärna Sonja Henie (och inte historiskt korrekt i alla delar) men filmen är välgjord och påkostad och Ine Marie Wilmann är mycket bra i huvudrollen. Betyg 3.
Molestaire
2019-02-04
Påkostat och en oerhört intressant historia, men manuset ger inte uttrymme åt några rolltolkningar utöver det vanliga.