2.9

Sommarkvällar på jorden

Filmen berättas som en lång återblick av Tomas, författare som har ett förhållande med Ulrika, en skådespelerska. I filmens början sitter han i sommarhuset på en vinterkall sommarö och tänker tillbaka på vad som hänt sedan halvtannat år tillbaka. Han undrar "varför säger vi aldrig det viktiga". Han frågar sig "vad var det som hände den där sommaren på ön".

Originaltitel Sommarkvällar på jorden
Regissör Gunnel Lindblom
Manus Gunnel Lindblom
Genre 80-tal
Skådespelare Sif Ruud, Per Mattsson, Margaretha Byström, Harriet Andersson, Mona Malm, Ulf Johanson, Inga-Lill Andersson, Leif Ahrle

KyLLo
2021-03-22
Vardagliga dialoger och inget mer. Väldigt mycket tv-teater över den. Ingen utveckling, inga miljöombyten och ingenting som bryter av. Som att lyssna på en ljudbok. Även om skådespelarna är bra har jag svårt att känna eller ta åt mig av något. Är väl lite i samma stil som Katinkas kalas.
JD
2015-09-26
Gunnel Lindblom är en av svensk films coolaste och mest ikoniska aktriser. Men den här filmen, som hon regisserat, är dessvärre inget vidare. Text text text text text. Redovisande, stillastående teater på film. En film som dessutom är ojämnt och ostyrigt regisserad och illa klippt. Ljuspunkter finns dock: filmmusiken av Thirteen Moons (som dock är klumpigt mixad) och Ulf Johansson i en komisk biroll.
produr
2011-08-20
En film som jag skulle vilja se om.har starka minnen från den.Skulle vara kul att se om jag tyckte likadant idag