3.4

Sommarens tolv månader

För en lön som motsvarar tio årslöner rekryteras sju byggarbetare för att utföra okänt arbete på en okänd ort i ett okänt syfte. De får reda på två saker, dels att det kommer vara svensk högsommar vilket ter sig underligt då det är december och snart jul i övriga Sverige samt att tidigare arbetare där har haft problem med ”syner” och att man gör bäst i att innesluta sig och koncentrera sig på verkligheten. Efter några timmars bilfärd med ögonbindel är de framme vid sin nya arbetsplats där det är tänkt att de ska spendera ett år. Och visst är det högsommar, mygg, blommor och hela baletten som väntar på dem när de stiger av bilen.

Originaltitel Sommarens tolv månader
Regissör Richard Hobert
Manus Richard Hobert
Genre Drama, Skräck, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Göran Stangertz, Bergljót Arnadóttir, Eddie Axberg, Halvar Björk, Pär Ericson, Sven Lindberg, Pierre Lindstedt, Hans Mosesson, Kajsa Reingardt, Bernt Ström

Nena2000
2014-01-19
Minns den som oerhört spännande men det är många år sen sist. Önskar att den fanns att köpa
ami86
2013-05-28
Vet inte vad man säger om denna film... ologisk, låg produktionskvalitet, dåliga skådisar... men samtidigt lyckas ändå filmen skapa en obehaglig och bisarr stämning som ändå under underhåller. Tyvärr schabblar de bort det mot slutet.
laserpikka
2013-05-02
Även om det är en misch-masch av Tarkovskij pastischer måste jag ändå säga att detta är en jäkligt stämningsfull och spännande film. Jag såg den på tv när jag var liten då den etsade fast sig i mig. Tyvärr verkar filmen vara omöjlig att få tag i men jag lånade en halvtaskig VHS kopia från internet. Skulle va kul att se den med bra bild och ljud.
JimCarrey
2013-03-27
Förvånansvärt välgjord film, uppenbarligen Hoberts förlorade pärla. Fick en känsla av X-files på svenska! Välavvägt berättande i kameraarbete och framförallt imponerar skådespeleriet. Enda svenska filmen i thrillergenren jag sett där skådisarna verkligen lyckas få en att tro på den övernaturliga/låtsasvetenskapliga storyn. Stör mig inte på slutet som många andra verkar, hade kanske varit roligt om det blivit ännu läskigare eller psykologiskt obehagligare men definitivt bra thriller.
zonk
2012-01-23
bygger upp schysst.. men sen håller det inte alls ihop, sista tredjedelen och speciellt slutet är inget att hänga i julgranen.
2011-09-25
Hobert lägger ribban ovanför sin kompetens, men ror nästan i land hela projektet. Klart sevärd. (8+/15)
Galivan
2010-08-20
Bra uppbyggnad, mindre kul upplösning, men det var ett nöje att se den.
badass
2010-07-23
Helt ok spänning men fortfarande inte fullt så bra som jag hade hoppats att den skulle vara
entx
2010-03-21
Inte fullt lika bra som jag ville minnas, men fortfarande mycket stark. En svensk Solaris.
DanielMott
2010-01-15
Eftermiddagen tillbringades på Audiovisuella Medier med en udda TV-film av Richard Hobert: Sommarens tolv månader från 1988. Handlingen, som snuddar vid science fiction, kretsar kring sju byggnadsarbetare som rekryteras till ett mystiskt ettårsprojekt för en långt högre lön än de är vana vid (Hans "ICA-Stig" Mosesson är en av dem!). När de åker är det vinter, men när de med ögonen förbundna anländer till sin destination är det högsommar, som dessutom aldrig verkar ta slut. En sevärd men ganske något lång film med en krypande, obehaglig känsla rakt igenom. Helheten känns ovanligt välproducerad för att vara gjord för TV, och den sparsamma musiken av Åke Parmerud är riktigt bra. Av någon anledning har den aldrig visats igen sedan 80-talet, vilket är lite synd då det finns betydligt sämre svenska (TV)-filmer utgivna på både VHS och DVD. Don't fuck with the climate. Betyg: 3+