Sommaren

Torun sommarsemestrar i Danmark med sina två söner och sin syster Ellen. En varm och solig dag inträffar katastrofen

Originaltitel Sommaren
Regissör Kristian Petri
Manus Stig Larsson, Stig Björkman, Kristian Petri
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Gunilla Röör, Samuel Fröler, Christopher Järredal, Jane Friedmann, Lena Nilsson, Allan Svensson, Jesper Christensen, Thorsten Flinck, Lakke Magnusson, Mikael Persbrandt, Johan Rabaeus, Peter L Abrahamsson, Leif Andrée, Markus Johansson, Lena B Eriksson, Axelle Axell, Robert Blom, Mats Flink, John Hahn-Petersen, Roland Hedlund, Staffan Kihlbom, Ingalill Rydberg, Gustaf Skarsgård
Filmnummer 2096

larox
2009-12-11
Hyfsat bra men ångestframkallande och då kan man kanske säga att skådisarna har lyckats. Med tanke på att handlingen är uppbygd kring ett barns död och de effekter och den livskris som följer... Det känns så brutalt när livet vänder och inte alls svårt att förstå det kaos som infinner sig för, i synnerhet, föräldrar och syskon.
Kaleid
2009-08-27
Den här filmen är vidrigt dålig. Några citat ur det löjliga manuset: Hon: Ja... Han: Ja, vadå? Hon: Ja Han: Oj vilken... fin stjärt! Finare än Toruns.
ameliepoulain
2007-12-16
Helt okej film. Kul med Thorsten Flinck. Stark trea!
KimEkberg
2007-01-30
Mycket stark och bra.
2006-07-28
Den var ännu bättre den andra gången jag såg den!
2005-06-28
Otäckt träffande film som hade kunnat vara precis hur bra som helst om inte replikerna vore så dramatiskt krystade och skådespelet så jävla teatraliskt. Twice the Man räddar fyran.
GeneralBussig
2005-04-28
Hej Atom Egoyan!
fridabeckman
2004-12-06
En bra historia om sorg och bearbetning. Men stundom blir den grymt patetisk. Det finns en scen i den här som jag brukar ha som exempel på patetik; festscenen. Folk är fulla på rödvin och dansar till konstig finsk dragspelsjazz och det är svenskt vemod och mörker och i ett hörn står skådisar från Teater Galeasen och Leif Andrée säger att han skriver på en bok och att hans skrivarsätt påminner om Uffes, ja Uffe Lundells alltså. Puh.
PigIron
2004-05-29
Det känndes som om Detaljer var en mera lyckad illustration av förtvivlan. Se den istället!
pemble
2004-05-14