2.9

Sombre

Vi följer Jean som utnyttjar, och ofta dödar, kvinnor på en resa genom Frankrike. Han finner kärleken, men kan detta få honom att ändra sig? Långa scener, nästan ingen dialog och (bokstavligen) mycket mörk.

Originaltitel Sombre
Regissör Philippe Grandrieux
Manus Sophie Fillières, Philippe Grandrieux, Pierre Hodgson
Genre Drama, Skräck, 90-tal
Skådespelare Marc Barbé, Elina Löwensohn, Géraldine Voillat
Filmnummer 20656

Ful_fisk
2022-05-12
Kändes obehaglig omedelbart och den känslan höll onekligen i sig genom det svårtillgängliga bildspråket. Tyckte det var smått briljant, men gled också ur filmen efterhand då det blev fler och fler scener där jag inte kunde se vad som hände och jag fick aldrig heller grepp om vad filmen gick ut på. Trodde först bara det skulle vara en massa obehagliga bilder på varandra, men när storyn började utformas hängde jag inte riktigt med i den. Samtidigt var jag väldigt trött när jag tittade, så jag kan nog skylla lite på det med. Så det får bli en trea ändå. Den framkallade ju onekligen en hel del obehag, vilket jag inte kan annat än att applådera.
Zero75
2016-07-01
Finns scener här som är helt magiska. Som t.ex. öppningen med kameran riktad på barnens reaktioner när dom tittar på dockteater.
#54
2014-02-06
Provocerande, men vad är poängen?
DonDardan
2010-12-15
En film där vi får mer information från att studera ansiktsuttrycken från skådespelarna, än dialogen dom emellan, och det blir lyckat. Bra soundtrack, bra skådespeleri, riktigt jävla kompromisslös. Det där med att kameraarbetet skulle vara haffsigt vet jag inte. Man hade en ide med fotot och följde den. Ps. Endast 14 som betygsatt? Kom igen folk!
ahkoila
2004-05-07
Kameraarbetet känns lite haffsigt.