2.6

Som folk är mest

Stockholmsungdomarna Kurre och Inga är förlovade och vill gärna gifta sig, men har inte råd. Kurre jobbar på ett lager och Inga på kontor. Inga har svårt att dra jämnt med kontorschefen och en morgon när hon kommer för sent ryker de ihop.

Originaltitel Som folk är mest
Regissör Hasse Ekman
Manus Herbert Grevenius, Hasse Ekman
Genre Komedi, Romantik, 40-tal
Skådespelare Karl-Arne Holmsten, Stig Järrel, Barbro Kollberg, John Botvid, Terje Valenkamph, Inga-Bodil Vetterlund, Åke Engfeldt, Willy Peters, Agneta Lagerfeldt, Tore Lindwall

2022-11-05
För att vara en svensk gammal film, tycker jag att den är helt okej...
KimEkberg
2019-05-09
Förutom att Järrel är utklädd till Adolf Hitler är filmen en förvånansvärt oanmärkningsvärd historia som mycket riktigt är sprungen ur Hasse Ekmans första svacka som filmregissör, som dock föranleder hans första guldålder. Men det här är en gäspig historia som får en att undra varför man inte bara tog nån pre-code rulle istället.
Redheaded
2019-03-17
Järrel är egentligen behållningen i denna rulle! 🙂 Mycket rolig som nitisk kontorschef!
Memmem
2018-03-27
Utmärkt kärleksfilm om unga människor! Ännu en fin och välgjord film av Hasse Ekman. Komedin spelades in under kriget, med dess begränsade resurser. Färgglada mönstrade kläder i olika modeller. Jodå, filmen är i svartvitt, men klädernas och skådespelarnas färger syns ändå tydligt. Har man duktigt folk så blir filmer bra. Onödigt våld saknas nästan helt, endast en lätt smäll på en tinning förekommer. Det unga paret Kurre och Inga tjänar inte så bra. Detta hindrar dem från att gifta sig. Inga har dessutom problem med sin kontorschef, en karikatyr av en tidsfascist och Hitler. Andra tjusiga unga kvinnor ställer också till det. Fina detaljer i regin, som när Inga har bråttom och tvingas hälla sitt te på fatet för att det ska svalna fortare och alltså dricker "på fat". Utmärkta skådespelarinsatser från de två huvudrollerna. Karl-Arne Holmsten är stilig och Barbro Kollberg mycket tjusig. Tänk att hon levde för bara fyra år sedan. Egentligen kanske ingen märkvärdig film, men välgjord även i detaljerna. Betyg: 4-
DrVergerus
2015-03-31
Alltid roligt med Botvid, men den är inget vidare. En av Ekmans sämsta.
TobiasRydén
2009-11-07
Svag trea, förtexterna är underbara och Järrel rolig men handlingen är väldigt tunn för att inte säga icke-existerande.
kennert
2009-10-25
Trevlig,John Botvid i synnerhet.
NoWireHangers
2009-10-20
Järrels Hitlerlika utseende och hans sätt att prata är otroligt roligt men själva storyn lyckades inte hålla mitt intresse uppe och jag tappade koncentrationen.
Albion
2007-03-17
En typiskt representativ film för Ekmans 40 -tals komedier. Det är ett gott, klanderfritt dagsverke men den når inga djupare skikt precis. Det är klämkäckt och trevligt som det ofta blir med Holmsten, Järrel och Botvid m fl. Betyget blir en svag 3:a, dvs 3-
jep
2005-01-09