2.3

Soldier

Superagent från CIA ger sig i kast med ryska agenter som planterat plutoniumbomb på ett saudiarabiskt oljefält.

Originaltitel The Soldier
Alternativ titel Codename: The Soldier
Regissör James Glickenhaus
Manus James Glickenhaus
Genre Action, 80-tal
Skådespelare Joaquim de Almeida, Alberta Watson, Steve James (I), Jeffrey Jones, Klaus Kinski, Ken Wahl, William Prince, Peter Hooten, Jeremiah Sullivan, Alexander Spencer

2015-10-10
Små fräsig film som utspelar sig i en helt annan värld än den vi lever i idag. Väldigt svart eller vitt. Och det kalla kriget gör filmen intressant. Sen en del köttigt våld som Glickenhaus var så bra på. Samt synhtig musik. 2+
Xeno
2015-04-06
Riktigt urusla filmer gjordes med bravur på 80-talet. Dagens usla B-filmer är inte ens värt namnet. Hejja 80-talet!
RichardEk
2013-07-17
En äkta B-film från videotidens födelse. Filmen är helt osammanhängande och dålig på i stort sett alla sätt. Men den är charmig i sin dålighet, och när man ser intervjun med regissören kan man inte låta bli att både känna sympati och skratta (åt berättelserna om Klaus Kinski) med en filmmakare som vägrar trickfilma (alla effekter är på 'riktigt’). Hög nostalgifaktor således, men inte en bra film.
Screwface
2013-02-28
Tidigt 80-tals action med dom vanliga stereotypiska karaktärerna Mycket sevärd film dock. Skön kalla-kriget stämning.
menschenfeind
2010-09-26
Fint ultravåld, men tyvärr bara i första halvan av filmen.
2010-08-14
Rå och våldsam action där man känner igen en del från Glickenhaus tidigare film "the Exterminator". Småtrist manus mellan actionscenerna, men med skidjakter, biljakter, terroraction och Klaus Kinski i en pytteliten men minnesvärd roll blir det ändå en hjärndöd fyra i betyg
kiilen
2009-09-07
Kanske världens sämsta slut...
zandro
2008-08-01
Detn är kultig och rolig att titta på, men betyget kan inte bli något annat än en etta. Kul scen i mitten av filmen med Klaus Kinski i lite för taita skidbyxor. Detta är kult-action och klassiskt våld a´la 80-tal.
Nervegas
2005-10-16
De flesta av de bästa scenerna i Soldier upprepar Glickenhaus i Blue Jean Cop. Ett kort klipp ur Soldier visas dessutom i bakgrunden i en scen på en biograf. Glickenhaus kan bättre.